Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Växjö

Fler barn och färre pedagoger

Publicerat tisdag 2 april 2013 kl 16.40
"Ingen bra utveckling "
(2:14 min)
Fritidspedagog Nicklas Kareld tillsammans med barnen på Pilbäckskolan i Växjö. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio

Skolverket varnar nu för växande barngrupper på "fritids". I dag går över 40 elever i genomsnitt i varje grupp och antalet pedagoger blir färre. Fritidspedagogen Nicklas Kareld på Pilbäckskolan i Växjö säger att det här är svårt att komma ifrån.

Carina Hall som är undervisningsråd på Skolverket är bekymrad över den här utvecklingen.

– Det är en oroande utveckling som har pågått under väldigt lång tid, säger hon.

Vad spelar det för roll om det är i skolan man ska lära sig, fritids är väl mer lek?

– Fritidshemmet har också ett pedagogiskt uppdrag där man ska komplitera utbildningen förskoleklass och skola. Man ska också stimulera elevernas utveckling och lärande, säger Carina Hall.

Det är stora skillnader på fritids i Sverige, många skolor väljer att spara, det måste förändras för att ge fritids en bättre kvalitet anser Skolverkets.

På Pilbäckskolan i Växjö sitter fritidspedagogen Nicklas Kareld och lär barnen snida. Han har arbetat som pedagog i över åtta år och känner igen sig i Skolverkets beskrivning.

– Det är ingen bra utveckling det är det inte. Men det är svårt att komma ifrån, det är många som vill vara på fritids och vi har begränsat med både lokaler och personal, säger Nicklas Kareld.

Skolverket ser också att antalet barn i elevgrupperna ökar. I dag är det drygt 411 000 elever som går på fritids, det är en ökning med närmare 15 000 på ett år. Samtidigt som antalet fritidspedagoger fortsätter att minska.

– Vi har ju i stort sätt över hundra barn inskrivna på varje fritidsenhet och nu är inte alla där varje dag. Det blir ändå så pass mycket barn så att om man skulle göra några stora grejer så skulle det bli tumult, säger Nicklas Kareld.

– Så det gäller att dela upp så mycket som möjligt men där begränsas vi också eftersom att vi inte är tillräckligt med pedagoger, säger fritidspedagog Nicklas Kareld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".