Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Läraren Håkan Stenman är positiv till mätningarna. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
2 av 2
Yngve Filipsson, rektor på Katedralskolan. Foto: Lena Gustavsson/Sveriges Radio
Växjö

Gymnasielärarnas arbetstid undersökt

"Jag är förvånad av resultatet"
1:41 min

Gymnasielärarna i Växjö använder en dryg tredjedel av sin arbetstid till undervisning och direkt kontakt med eleverna - resten går åt till förberedelser, administration, möten och annat. Det visar en undersökning som gymnasienämnden låtit göra på de tre kommunala gymnasieskolorna i Växjö.

– Jag tycker det är bra att vi mäter vår tid i och med att det varit mycket diskussioner kring det här, säger Håkan Stenman, lärare i matematik och fysik på Teknikum och en av dem som varit med i undersökningen.

Är du förvånad över resultatet?

– Ja, det är jag. Den tiden vi tillbringar med eleverna var 35 procent och det är ju egentligen lite för lite om man nu är lärare.

Det är första gången som man undersökt exakt vad gymnasielärarna i Växjö gör på en arbetsdag. 90 lärare från Katedral, Kungsmad och Teknikum fick under två veckor i januari i detalj registrera allt de gjorde som hade med jobbet att göra.

Och det visade sig att en mycket stor del av deras arbetstid gick åt till annat än undervisning. Bara 35 procent av tiden var de i klassrummet eller hade direkt kontakt med eleverna. Merparten av tiden gick åt till administration, att förbereda lektioner, rätta prov och möten.

– Det är ju så våra tjänster ser ut, det är så mycket andra uppgifter som vi gör. Man kan ju tycka att en lärare borde ha huvudtiden med eleverna, säger Håkan Stenman.

Det är gymnasienämnden i Växjö som låtit göra den här undersökningen. Syftet är att ta reda på hur man kan stärka den pedagogiska delen och minska lärarnas administration. Resultatet ska nu analyseras i detalj och därefter ska det tas fram en handlingsplan för hur man ska arbeta vidare.

Yngve Filipsson som är rektor på Katedralskolan tycker att det är bra att den här undersökningen har gjorts. Och han ser till exempel de nationella proven som en del i problemet.

– De nationella proven är utformade på ett sådant sätt att de tar en för stor del av lärarnas arbetstid. Vi argumenterar mot Skolverket och myndigheterna för att förändra det, och kan vi få den här undersökningen som ett stöd för det arbetet så tycker jag att det är bra, säger Yngve Filipsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".