1 av 2
Växjöföretaget Readly har skapat magasinens motsvarighet till musiktjänsten Spotify. Foto: Lars-Peter Hielle
2 av 2
-Vi är där musikbranschen var på mitten av 2000-talet, säger Jonas Hollander marknadschef på Readly (th) som ses som magasinens nya Spotify.
Växjö

Så ska tidskrifterna överleva

Readly ska bli magasinens Spotify
1:30 min

När allt fler skaffar läsplattor och färre köper tidningsmagasin så ser nu tidskriftsbranschen över hur man ska kunna tjäna pengar på magasinen på nätet istället. Ett Växjöföretag har skapat magasinens motsvarighet till musiktjänsten Spotify som man på sikt även hoppas ska slå utomlands.

På Videum Science Park i Växjö sitter tre programmerare vid stora skärmar och tittar på det man hoppas ska bli tjänsten som tar tidningsläsaren över till paddan.

– Vi vill gärna vara den plattform som folk väljer när man läser tidningar digitalt, säger Jonas Hollander, marknadschef på Readly.

Allt färre läser svenska tidningsmagasin och flera tidskrifters upplagor sjunker. Men det är ingen dramatisk utveckling som för till exempel dags- och kvällspressen. Samtidigt är siffran för nystartade tidsskrifter den lägsta på tio år och Jonas Hollander tror att de digitala tjänsternas tid är nu.

– Vi tror att läget är snarlikt hur det var för musikbranschen i mitten av 2000-talet. Spotify var inget som musikbranschen önskade sig utan man såg att musikförsäljningen gick ner och folk skaffade musik på annat håll och man tvingades hitta andra sätt och där tror vi tidningsbranschen är idag, säger Hollander.

Precis som Spotify som har förhandlat fram rättigheterna med musikbolagen så arbetar nu Readly med att försöka övertyga de stora tidningsförlagen som Bonnier, Egmont och Aller att tro på tjänsten. 

Ingela Wadbring som är medieprofessor på Mittuniversitet i Sundsvall tror på ett brett utbud för att en sådan tjänst ska lyckas.

– Och att det finns många titlar från samma segment. Om man är intresserad av fotboll så vill man ha många såna tidningar, är man intresserad av heminredning så vill man ha många heminredningsmagasin. Så det krävs många titlar om det ska vara värt att prenumerera på det, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".