Växjö

Swedbank: "Inte säkert vi kan ersätta"

Swedbank: "Kanske hade hon ett virus på datorn"
1:48 min

Vid sju tillfällen har Bodil Hörlén från Växjö blivit av med pengar genom att en bedragare på något sätt kommit åt hennes bankkonto i Swedbank. Emma Bergfelt, pressansvarig på Swedbank, menar att sådana här frågor kan vara svåra att reda ut.

Bodil Hörlén har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden för att få rätt mot banken och få tillbaka sina pengar.

– I reklamationen får kunden uppge vad som har hänt. Då gör vi en utredning där vi tar kundens uppgifter och tittar på de uppgifter som vi har. Ser uttaget rätt ut, det vill säga att rätt koder har använts med rätt kort, är det svårt för oss att ersätta, säger Emma Bergfelt, pressansvarig på Swedbank.

Kvinnan har lurats flera gånger och hon säger att hon inte får något svar från banken - hur kan det vara så?

– Jag kan inte svara på det här fallet i detalj men man kan misstänka att det varit någon form av virus på hennes dator, säger Emma Bergfelt.

När ni skriver till kunderna att de varit oaktsamma - brukar ni då berätta för kunden på vilket sätt?

– Det måste jag kolla, jag vet inte. Exakt hur kundombudsmännen kommunicerar kan jag inte gå in på.

Vilket ansvar tar Swedbank?

– Vi har ett gemensamt ansvar. Kunden har ansvar att hålla rätt på sina koder och uppgifter och banken har ansvar för säkerhet, underhåll och drift. 

Kvinna i Växjö kräver ersättning av Swedbank

Bodil Hörlen från Växjö. Foto: Karin Ernstsson/Sveriges Radio

#link=351003#har 68-åriga Bodil Hörlen från Växjö blivit av med pengar av en bedragare som på något sätt kommit åt hennes bankkonto. Hon har ingen aning om vad som hänt och hennes bank, Swedbank, tar inget ansvar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".