Varumärkesstrateg Jacob Fant. Foto: Privat
Glasriket

Vad är svenskt?

Lyssna på Jacob Fant
6:28 min

Allt mer av vårt svenska glas tillverkas utomlands. Vad är egenligen ett svenskt varumärke? Vi ställde frågan till varumärkesstrategen Jacob Fant.

Frågan är högaktuell här i länet då Orrefors Kosta Boda gått ut med sin strategi för att hitta lönsamhet i glasproduktionen genom att nästa år flytta 70 procent av all sin tillverkning utomlands.

Men kommer en sån flytt att påverka det Svenska och småländska varumärket?

Varumärkesstrategen Jacob Fant menar att konsekvenserna kan bli kännbar för Orrefors Kosta Boda.

– I det här fallet är det ju ganska mycketvarumärkesmässigt  av det man köper som är kopplat till historien om det småländska glaset. Att man har ett arv och en berättelse kring produkten är ju förstås jätteviktigt. Och det är klart att det äventyras om man inte längre tillverkar galset i det småländska glasriket, säger Jacob Fant.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".