Eftermiddag i P4

Supershopping svarar: "Han har visst beställt"

1:18 min

Gösta Brodén i Torpsbruk fick för ett par veckor sedan ett paket hemskickat med ingefäratabletter - något han själv säger att han inte beställt. Men enligt Torben Dahlvad, marknadsansvarig för företaget Supershopping som har skickat tabletterna, så har det visst kommit en beställning från Gösta Brodén.

Det estniska företaget Supershopping har uppmärksammats flera gånger i media för att de skickar hälsokostprodukter tilll folk som sedan säger att de inte beställt varorna.

Gösta Brodén i Torpsbruk är en av dem. Han fick för ett par veckor sedan ett paket hemskickat med ingefäratabletter - något han själv säger att han inte beställt.

Torben Dahlvad, marknadsansvarig på Supershopping Norden, menar att Gösta Brodén visst har beställt varor och att han har fått en orderbekräftelse på detta, men Gösta Brodén är helt säker på att så inte är fallet.

– Detta är ren och skär bluff, menar han.

Gösta Brodén är inte ensam om att vara kritisk mot Supershopping - förra året anmäldes företaget tolv gånger till Konsumentverket. Men de fallen säger sig Torben Dahlvad inte känna till och han kan därför inte kommentera dem.

Om det skulle vara så att man beställt något man inte vill ha från Supershopping har man enligt Torben Dahlvad 24 timmar på sig att ångra sig innan företaget skriver någon faktura. Annars är det 14 dagars ångerrätt som gäller och då får man också skicka tillbaka paketet till Estland och stå för frakten. Han tycker att reglerna är glasklara.

– Ja, jag kan inte förstå hur man skulle kunna göra det enklare eller tydligare.

Klicka på det nedersta ljudklippet ovan för att lyssna på hela intervjun.

"Detta är ren och skär bluff"

Gösta Brodén från Torpsbruk med produkten. Foto: Emma Kvennberg/Sveriges Radio

#link=352563#som man inte medvetet beställt kan bli en jobbig historia. Det har Gösta Brodén i Torpsbruk fått erfara efter att företaget Supershopping skickat hem hälsotabletter till honom.#link=352562#

Hör av dig till Eftermiddag i P4

Har du också fått produkter hemskickade till dig utan att ha beställt dem? Eller har du på något annat sätt erfarenheter av detta? Hör av dig till oss på Eftermiddag i P4!

Mejla eftermiddag.kronoberg@sverigesradio.se, ring vår insändartelefon på 0470-10 400 eller kommentera i kommetarsfältet!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista