Flintasteken är på tillbakagång. Foto: Caldio Bresciani/Scanpix.
SOMMAR

Flintasteken säljer allt sämre

Ett säkert svenskt sommartecken kan vara på väg att försvinna. Tidigare år har det varit i stort sett omöjligt att gå in i en matbutik utan att se stora berg med flintastek i kyldiskarna, men så ser det inte riktigt ut längre. Nu vill svensken grilla annat kött — och marinera det själv.

 

– Det händer massor med sortimentet och när fler produkter kommer ut på marknaden ökar konkurrensen, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskt kött.

Men trots minskad försäljning vill hon inte dödförklara flintan.

– Det är en bra produkt som är lätt att grilla, men den innehåller flera olika muskler som egentligen kräver olika tillagningstider.

Scan förklarar försäljningstappet med att det blir allt vanligare att blanda flera olika köttprodukter på grillen. Då får inte flintan plats. Ett ökat intresse för råvaror och vad köttet innehåller spelar också roll.

– I dag ökar framför allt konsumtionen av icke-marinerat kött. Folk vill vara mästerkockar och sköta allt själva, och flintasteken säljs marinerad så den faller bort med den nya trenden, säger Scans marknadschef Fredrik Larsson.

En produkt som ökar i försäljning för Scan är fläskytterfilé. Klassiker som karré och kotlett ökar också under sommaren.

TT

Fråga

Fakta: Flintastek

  • Flintasteken är samma fläskkött som till julen blir julskinka.
  • Köttet, som främst är avsett för att grilla, lanserades på 70-talet som rysstek.
  • På 80-talet ökade försäljningen markant när köttet bytte namn till flintastek. Först då började produkten säljas färdigmarinerad.

Källa: Nationalencyklopedin (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".