Konsumentverket agerar mot felaktig försäljning via telefon

Konsumentverket utreder nu flera fall kring så kallad slamming. Slamming betyder att telefonförsäljaren erbjuder information - men i själva verket tecknar ett avtal med konsumenten - utan konsumentens godkännande.

- Det här är vanligt främst när det gäller telefoni, kläder och naturläkemedel, säger Marianne Blomqvist på Konsumentverket.

Teleoperatören Tele 2 har flera anmälningar mot sig och Konsumentverket ska nu begära ett yttrande där företaget får beskriva varför dom agerat som dom gjort och vad dom ska vidta för åtgärder. Efter det tar konsumentverket ställning om de ska gå vidare. Om det kan bevisas att Tele 2 gjort det här med uppsåt kan straffet bli vite på runt 100 000 kronor.

Malin Rydberg som är informationsansvarig på Tele 2 känner till ett par av klagomålen. Men enligt henne har Tele 2 inte velat lura nån, det rör sig om missförstånd, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".