Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
SVERIGE

Allt fler loggar in på banken i mobilen

Publicerat fredag 26 juli 2013 kl 09.29
"Kunderna kan göra sina saker mitt i ögonblicket"
(2:02 min)
Alla de fyra storbankerna har under det senaste halvåret konstaterat att de har fler inloggningar i mobilen än på datorn. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

Allt fler gör sina bankärenden i mobiltelefonen i stället för på datorn. Mobilbanken har för de fyra storbankerna nu gått om internetbanken i antal inloggningar.

Jan-Olov Andersen från Örnsköldsvik är en av alla mobilbankskunder:

– Jag brukar betala räkningar och föra över pengar mellan konton. Det är så smidigt när man kan ha det på smartphonen och lätt komma åt det överallt, säger han.

Åsa Holmlund från Skellefteå är en annan mobilkund:

– Den här veckan använder jag mobilbanken varje dag för att hålla koll på semesterkassan, säger hon.

Bankernas mobilappar används allt mer. Alla de fyra storbankerna, Handelsbanken, SEB, Swedbank och Nordea, har under det senaste halvåret konstaterat att de har fler inloggningar i mobilen än på datorn.

För SEB kom skiftet alldeles nyss. Annika Falkengren är bankens vd:

– Vi såg nu att juni var första månaden någonsin där kunderna har varit mer aktiva i sina mobilappar än i den traditionella internetbanken. Där måste vi se till att vi kan ta emot alla på ett säkert och bra sätt, säger hon.

Antalet mobilbankskunder växer snabbt, men det är fortfarande fler bankkunder som bara har internetbanken. Men inloggningarna är alltså fler från mobiltelefoner än från datorer.

En förklaring är förmodligen att kunderna i och med mobilapparna ändrar beteende och loggar in oftare på banken än tidigare.

För bankerna blir en bra mobiltjänst allt viktigare. Christian Clausen är Nordeas vd:

– Den är ganska viktig och jag vet att kunderna uppskattar den väldigt mycket. Den är viktig för att det blir mer effektivt, men också för att kunderna kan göra sina saker mitt i ögonblicket, säger Christian Clausen.

Bankapparna har lite olika säkerhetslösningar som kod, bankdosa eller mobilt bank-id, beroende på om man bara vill kolla saldo eller betala räkningar. Men vågar man göra sin bankärenden på mobilen?

It-säkerhetskonsulten Fredrik Ljunggren på it-säkerhetsföretaget Kirei tycker att svenska banker generellt har bra säkerhetslösningar:

– Jag tycker att man kan lita på mobilbanken. Sedan krävs det naturligtvis att man har normal uppmärksamhet och är försiktig med koddosor, koder, kort och liknande och följer instruktionerna för hur de här prylarna ska hanteras, säger Fredrik Ljunggren.

Hur gör du dina bankärenden? Kommentera gärna!

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".