Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
VÄXJÖ

Tuppen som ska locka högutbildade till Växjö

Publicerat fredag 26 juli 2013 kl 14.19
"Vi hittade inspiration i roliga vykort från utvandrarna"
(1:46 min)
1 av 2
Så ser de ut, cowboyen och den gigantiska tuppen. Bilden är en skärmdump av kommunens hemsida Jobbivaxjo.se
2 av 2
Eddie Anderson på Bläck & Co. Foto: Simon Campanello/Sveriges Radio

Växjö kommun genomför sedan en tid tillbaka en kampanj för att locka högutbildade personer inom tekniska yrken att flytta till Växjö. Och man gör det med hjälp av en jättelik tupp och en cowboy.

Tina Erlandsson som är projektledare på Växjö kommuns näringslivskontor berättar hur kampanjen kom till.

– Bakgrunden är att ett antal företag kom till oss och hade stora problem med att rekrytera och tyckte att vi borde göra något tillsammans och då kom vi på den här idén, säger Tina Erlandsson.

Uppdraget att skapa en kampanj för att locka högutbildade till Växjö föll på den lokala reklambyrån Bläck & Co.

Bilden kampanjen kretsar runt föreställer en jättelik cowboy och en tupp på landsbygden. Och det är faktiskt inte så långsökt, berättar Eddie Andersson som är Art Director på företaget.

– Ganska snabbt hittade vi idén med de roliga vykorten som de som utvandrade till Amerika från Småland skickade tillbaka till Sverige till dem som blev kvar. Vi började leta bland dem och hittade inspiration i kort med jättelika potatisar och kossor som skulle locka folk till USA. Nu ville vi vända på steken och säga att nu är det Småland som ska locka folk tillbaka.

Frågan är hur många personer som den gigantiska tuppen har lockat till Växjö. Tina Erlandsson på näringslivskontoret i Växjö menar att det än så länge varit svårt att mäta effekterna av kampanjen. Tillsammans med reklambyrån har de lanserat en hemsida där jobb läggs ut men vilka som tillsatts via kampanjen och vilka som gått via vanliga källor som till exempel Arbetsförmedlingen har inte gått att urskilja. Men tydligen har kampanjen fungerat tillräckligt bra för att få vara kvar på obestämd tid.

– Hemsidan har fått vara kvar tack vare att jobben hela tiden strömmar in, säger hon.

Vad tycker du om kampanjen? Lockar en gigantisk tupp högutbildade personer till Växjö? Om inte en tupp, vad skulle kunna locka?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".