1 av 2
Så ser de ut, cowboyen och den gigantiska tuppen. Bilden är en skärmdump av kommunens hemsida Jobbivaxjo.se
2 av 2
Eddie Anderson på Bläck & Co. Foto: Simon Campanello/Sveriges Radio
VÄXJÖ

Tuppen som ska locka högutbildade till Växjö

"Vi hittade inspiration i roliga vykort från utvandrarna"
1:46 min

Växjö kommun genomför sedan en tid tillbaka en kampanj för att locka högutbildade personer inom tekniska yrken att flytta till Växjö. Och man gör det med hjälp av en jättelik tupp och en cowboy.

Tina Erlandsson som är projektledare på Växjö kommuns näringslivskontor berättar hur kampanjen kom till.

– Bakgrunden är att ett antal företag kom till oss och hade stora problem med att rekrytera och tyckte att vi borde göra något tillsammans och då kom vi på den här idén, säger Tina Erlandsson.

Uppdraget att skapa en kampanj för att locka högutbildade till Växjö föll på den lokala reklambyrån Bläck & Co.

Bilden kampanjen kretsar runt föreställer en jättelik cowboy och en tupp på landsbygden. Och det är faktiskt inte så långsökt, berättar Eddie Andersson som är Art Director på företaget.

– Ganska snabbt hittade vi idén med de roliga vykorten som de som utvandrade till Amerika från Småland skickade tillbaka till Sverige till dem som blev kvar. Vi började leta bland dem och hittade inspiration i kort med jättelika potatisar och kossor som skulle locka folk till USA. Nu ville vi vända på steken och säga att nu är det Småland som ska locka folk tillbaka.

Frågan är hur många personer som den gigantiska tuppen har lockat till Växjö. Tina Erlandsson på näringslivskontoret i Växjö menar att det än så länge varit svårt att mäta effekterna av kampanjen. Tillsammans med reklambyrån har de lanserat en hemsida där jobb läggs ut men vilka som tillsatts via kampanjen och vilka som gått via vanliga källor som till exempel Arbetsförmedlingen har inte gått att urskilja. Men tydligen har kampanjen fungerat tillräckligt bra för att få vara kvar på obestämd tid.

– Hemsidan har fått vara kvar tack vare att jobben hela tiden strömmar in, säger hon.

Vad tycker du om kampanjen? Lockar en gigantisk tupp högutbildade personer till Växjö? Om inte en tupp, vad skulle kunna locka?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".