Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tomas Blomgren tyär besviken på den dåliga informationen från Comhem. Foto: Simon Campanello/Sveriges Radio
Växjö

Bristande information till Comhemkunder efter åskväder

Bristande information till Comhemkunder efter åskväder
1:40 min

Över 500 Växjöbor saknar fortfarande TV efter helgens åskoväder. Under söndagen slogs båda TV, bredband och telefoni via kabelnätet ut i delar av Teleborg och totalt drabbades flera tusen hushåll.

- När jag kom hem sa min son att antennerna är utslagna så vi hade ingen bild. Och då var väl klockan runt tre på eftermiddagen, några timmarna innan EM-finalen började, berättar Tomas Blomgren som bor i området.

Nu är avbrottet inne på sin tredje dag. Det är Comhems kunder i delar av området Rasken på Teleborg i Växjö som fortfarande har problem. Totalt räknar bolaget med att över 3000 kunder varit utan sina tjänster, och fortfarande kommer strax över 500 hushåll inte år vare sig bredband, telefoni eller TV via sitt kabeluttag.

- Om något allvarligare fel har inträffat kan jag förstå att det tar tid. Det som gör mig upprörd är den här bristen på information. Man blir ju förbannad till slut, när jag åkte hemifrån till jobbet idag, tisdag, så var det fortfarande ingen bild, säger Tomas Blomgren.

Comhems informationschef Jessica Sjöberg håller med om att de hade kunnat ge tydligare information och berättar att helgens åskväder orsakade stora problem runt om i Växjö.

- Även i våra moderna dagar är det faktiskt så att åska och teknik det går inte alltid ihop. Så att i söndags i Växjö ledde den här kombinationen tyvärr till att många av våra kunder i området, något tusental, förlorade sina tjänster under en period, säger hon.

Men prognosen är att de sista felen snart ska vara åtgärdade.

- Under morgondagen är vårt absolut mål, säger Jessica Sjöberg.

Om man som kund känner att man varit utan sina tjänster länge, kan man få någon ersättning för det här avbrottet?

- Det är naturligtvis så att när vi tabbar oss så ska vi kompensera våra kunder, det är vissa vissa saker som står utanför vår makt. Men om man som kund känner att vi inte har uppfyllt våra servicekrav på ett bra sätt, då ska man ringa och prata med oss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".