Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Studie visar flockmentalitet på sociala medier

Publicerat onsdag 14 augusti 2013 kl 08.51
Vi gillar det som andra gillar
(1:54 min)
Forskare har kunnat mäta hur vi påverkas av andra på populära sajter. Foto: Sean Kilpatrick / Scanpix

Vad vi "gillar" eller "röstar upp" på sociala nätverk och på andra sajter, beror till stor del på vad andra redan har gillat. Det är en av slutsatserna i en ny stor studie, där forskare har studerat flockmentaliteten hos användarna på en populär internetsajt.

På sajter som YouTube, Facebook och Reddit är det användarna själva som skapar mycket av innehållet, genom att lägga upp bilder eller filmer, länka till artiklar eller skriva kommentarer. Och det är också till stor del användarna som avgör vad som lyfts fram och blir allra mest synligt på sajterna, genom att rösta på eller gilla det som andra har lagt upp.

Och i en ny studie har en internationell forskargrupp kunnat studera hur mycket vi faktiskt påverkas av varandra, i vad vi väljer att gilla eller rösta upp på den här typen av sajter. I studien fick forskarna möjlighet att på ett automatiskt och slumpvis sätt rösta upp eller ner på tusentals kommentarer på en populär sajt - just vilken sajt har dock forskarna inte fått lov att nämna.

Resultaten visade att kommentarer som manipulerats till att få ett positivt omdöme mycket oftare röstades upp av verkliga användare. De här kommentarer fick i genomsnitt 25 procent högre omdöme än andra kommentarer. Forskarna kunde med andra ord se en tydlig flockmentalitet, där vi tenderar att gilla det som vi ser att andra redan gillat.

När kommentarerna istället manipulerades till att få ett negativt omdöme såg forskarna inte samma snöbollseffekt - utan då var andra mer benägna att rösta upp kommentaren och jämna ut förändringen.

Enligt forskarna visar det här experimentet bland annat hur svårt det kan vara att se till att det verkligen är det bästa innehållet som lyfts fram på sociala nätverk - eftersom det lätt kan uppstå bubblor där vi röstar upp det som andra redan röstat upp.

Och den kunskapen skulle kunna leda till bättre tolkningar av allt från opinionsundersökningar till marknadsprognoser, hoppas forskarna, kanske genom att ta mer hänsyn till vår mänskliga benägenhet att göra som andra gör.

Referens:
L. Muchnik et al. Social influence bias: a randomized experiment. Science. Vol. 341, 9 August 2013, p. 647. doi: 10.1126/science.1240466

Vetenskap & miljö

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".