Dajana Klasnic. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio.
NY TEKNIK

Mobil och surfplatta hjälper elever med studierna

"För mig har det betytt allt"
2:03 min

Mobiltelefoner och surfplattor är outnyttjade resurser i skolan som kan användas för att hjälpa elever att komma i tid till lektioner, planera skolarbetet och förbättra inlärningen. Det menar statligt ägda Hjälpmedelsinstitutet som i dag lämnar en rapport i ämnet till regeringen.

Eleven Dajana Klasnic i Växjö fick tips om en app som kan användas för att schemalägga aktiviteter.

– Jag hade matte i en färg, historia i en färg och religion i en annan och då såg jag skillnad på vad jag hade. Jag är väldigt ostrukturerad i vanliga fall, men helheten är att jag faktiskt skriver upp grejer i den, säger hon.

Drygt 400 elever deltog när Hjälpmedelsinstitutet på uppdrag av regeringen genomförde ett försök med teknikstöd på gymnasiekolor och Komvux i fem kommuner i södra Sverige. Under försöket fanns arbetsterapeuter och tekniker på plats i skolorna för att prova ut tekniska hjälpmedel åt elever med kognitiva svårigheter.

– Det är elever som har problem att komma i tid till lektioner, strukturera en skoluppgift, planera skoldagen eller komma ihåg att ta med sig gympakläderna och därför aldrig är med på gympan, säger projektledare Erika Dahlin.

Enligt Hjälpmedelsinstitutets undersökningar kan nära 15 procent av alla gymnasieelever ha nytta av den här typen av hjälpmedel. I flera fall har eleverna redan tillgång till den nödvändiga tekniken eftersom många skolor delar ut datorer och surfplattor till alla elever.

– I alla fall på gymnasienivå har man börjat dela ut datorer och surfplattor till elever, så tekniken finns i skolan men kunskapen om hur man ska använda tekniken som stöd för elever med kognitiva svårigheter finns inte, säger Erika Dahlin.

I en utvärdering av försöket uppgav 73 procent av de svarande eleverna att teknikstödet hade lett till att de förbättrat eller mycket förbättrat sina studieresultat. Dessutom minskade frånvaron för de elever som deltog i försöket. Enligt Erika Dahlin är en sådan här satsning samhällsekonomiskt lönsam.

– Vi har genomfört en socioekonomisk studie där man har räknat på att de här insatserna kostar ungefär 21 000 kronor per elev. Om det gör att vi lyckas reducera tiden för inträde på arbetsmarknaden med bara en månad så har kostnaderna för samhället tjänats in, säger Erika Dahlin.

Dajana Klasnic tycker att hon har haft hjälp av de tekniska verktygen hon fick.

– För mig har det betytt allt. Det har gett tillbaka det självförtroende som jag en gång tappade på vägen. Med de rätta verktygen har jag faktiskt lyckats och jag är stolt över mig själv, säger hon.

Använder du eller dina barn ny teknik för att strukturera skoldagarna? Kommentera gärna!  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".