Cecilia Soto Thompson. Foto: Malin Ulfhager/Sveriges Radio

"5:2-dieten är en livsstilsförändring"

Så funkar 5:2-metoden
23 min

Cecilia Soto Thompson är nutritionist. I Förmiddag i P4 berättade hon om 5:2, vilket innebär att man minskar sitt energiintag två dagar i veckan. Män äter 600 kalorier och kvinnor äter 500 kalorier var och en av de två dagarna. Resten av veckans dagar äter man som vanligt.

Sedan Vetenskapens värld visade BBC-dokumentären Eat fast, live longer i våras så har det i princip sagt pang. Överallt pratas det om peroidisk fasta eller 5:2 och boktopplistorna toppas av böcker i ämnet.

Tycker du att man ska kalla det metod eller diet?

– Jag tycker att det är en livsstilsförändring, säger Cecilia Soto Thompson.

Varför går man ner i vikt av 5:2?

– Det är ju enkelt, det är kalori in och kalori ut. Med den här metoden så minskar man veckans kalorier med 4000. Då går man ner i vikt.

Vad säger du om den här metoden?

– Ur nutritionistens synpunkt kanske den här inte är den ultimata vägen. Jag tycker man ska lära sig om mat och ha ett kontinuerligt matbeteende som funkar alla sju dagar i veckan. Fördelarna du får av fastan kan du få genom att vara fysiskt aktiv.

Hör hela intervjun med Cecilia Soto Thompson via ljudlänken

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".