Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Heidi Liebe tycker att det är viktigt med undervisning i modersmål. Foto: Dan Eliasson/Sveriges Radio
Växjö

Nya regler för språkundervisning kom som en chock

Barn på friskolor står utan modersmålsundervisning
1:44 min

Flera av de som går på fristående grundskolor i Växjö kommun står sedan höstterminens start utan modersmålsundervisning.

Skol- och barnomsorgsnämnden i Växjö kommun har beslutat att reglerna kring sådan undervisning ska vara annorlunda för friskolor.

Kraven för att Växjö kommun ska erbjuda modersmålsundervisning är att minst fem barn inom kommunen ska ansöka om att läsa just det språket. Men sedan höstterminens början gäller det endast de kommunala skolorna.

Friskolornas elever räknas bort och istället måste varje friskola ha minst fem elever som vill läsa samma språk för att de ska få bidrag för undervisningen. Det kan vara väldigt svårt att få ihop så många elever.

Heidi Liebe är en av de föräldrar vars barn drabbats av de ändrade reglerna för modersmålsundervisning.

– Mina barn som går på en friskola har inte möjlighet att fortsätta med sin modersmålsundervisning. Men mina barn som går på kommunal skola får fortfarande modersmålsundervisning, säger Heidi Liebe.

Beslutet kom som en chock för många föräldrar. De hade inte fått någon information från skol- och barnomsorgsnämnden i Växjö kommun om att reglerna ändrats och det tycker Heidi är mycket märkligt.

– Vi har inte fått någon information alls från dem. De har fått detta beslutet redan i mars detta året men vi fick inte veta förrän nu, och den information vi har fick vi när vi började fråga vad som pågår, säger Heidi Liebe.

Problemet som finns är att ett så kallat dubbelt huvudmannaskap uppstår när elever läser på två skolor, eftersom de får två ansvariga huvudmän.

Heidi och flera andra föräldrar vars barn också är drabbade har nu arbetat för att reglerna ska ändras så att friskoleeleverna ska få delta i den kommunala modersmålsundervisningen. Hon tycker nämligen att det är en viktig del av skolgången att få lära sig sitt modersmål.

– Jag personligen tycker det är viktigt för att bygga broar mellan två kulturer. Barnen blir förankrade i två samhällen så de får en vidgad syn på samhället, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".