1 av 5
Aili, 18, (tv) säger att hon har andra källor till information än bara sociala medier. Maria, 18 år, tycker det är bra att få dagliga uppdateringar via dem. Foto: Julia Milder/Sveriges Radio
2 av 5
Kjartan Almenning är organisationschef för Venstre och säger att sociala medier är viktiga för ett litet parti som hans. Foto: Julia Milder
3 av 5
Förstagångsväljaren Metehan tycker att han får bra information om partierna på sociala medier. Foto: Julia Milder/Sveriges Radio
4 av 5
Sindre Buchanan är kommunikationschef för Milöpartiet de grönne. Foto: Adam Billyeald
5 av 5
Anders Larsson och Bente Kalsnes forskar om sociala medier i valkampanjer.
SOCIALA MEDIER + VALKAMPANJER

Sociala medier allt viktigare i norsk valkampanj

"Man får en daglig uppdatering"
1:56 min

I dag går Norge till val – och under den här valrörelsen har alla partier satsat mer på sociala medier än under förra valet för fyra år sedan. Maria, 18 år ska rösta för första gången och hon tycker att det märks. Följ Sveriges Radios utsändas direktrapportering här.

– Det tycker jag är bra, eftersom man får en daglig uppdatering, eller påminnelse om partierna och deras frågor.

En rundringning som Ekot gjort visar att alla partier satsar mer på sociala medier i det här valet än vad de gjort i tidigare val, och många partier pekar på att de vill nå unga väljare. Bente Kalsnes och henns kollega Anders Larsson forskar om sociala medier i valkampanjen, och forskningen visar att sociala medier har blivit en integrerad del i valrörelsen.

– Om man har ett uppträdande på tv så profilerar man det på Facebook, och man ger besked på Twitter om att man ska på intervju på radion, så politikerna försöker att få det här att hänga samman, säger Bente Kalsnes.

Hon och Anders Larsson har bland annat studerat samtliga partiledares användning av Twitter en månad innan valet, och där såg man att de mindre partierna var flitigast.

– Sosialistisk venstreparti och Venstre är de partier vars partiledare varit mest aktiva här, säger Anders Larsson.

Det lilla liberala partiet Venstre har i dag två mandat av stortingets 169. Kjartan Almenning som är organisationschef för partiet säger att för ett litet parti är sociala medier bra, eftersom det kräver mindre resurser.

– Venstre har fått mycket respons på att vi gör det bra på Twitter, och det har nog lite med att göra att vår målgrupp i stora grad är där - vi appellerar till unga människor, vi har relativt hög uppslutning bland dem som har hög utbildning, och därför är det ett viktigt medium för oss, säger Kjartan Almenning.

När det gäller att skapa engagemang på Facebook så har de stora partierna Arbeiderpartiet och Fremskrittspartiet utmärkt sig, men även ett litet parti som kan möblera om i det politiska landskapet. 

– Miljöpartiet de grönne har klarat av att skapa massor av engagemang. De hade opinionsmätningar i början av augusti som var väldigt positiva, och i en period på två veckor var de det parti som växte mest på Facebook bland antal fans, säger Bente Kalsnes.

Miljöpartiet de grönne har tidigare varit en miniparti, sett till valresultaten, men de har vuxit sig så stora att de kan ta sig in i stortinget för första gången. Deras kommunikationschef Sindre Buchanan säger att det har varit naturligt för dem att satsa på de sociala medierna.

– Vi har försökt att dela saker som folk vill lägga upp på sin vägg, vi har varit väldigt medvetna om det visuella när det kommer till Facebook. Och på Twitter har vi försökt att vara ärliga och tillmötesgående och svara direkt, och inte bara använda det som en envägskanal, säger Sindre Buchanan.

Utanför stortinget står Aili, 18, som ska rösta för första gången. Hon har precis demonstrerat för en bättre vård.

– Sociala medier är uppenbarligen praktiskt för att komma fram till tidningsartiklar eller intervjuer, men för oss som är engagerade utanför Facebook, så finns det andra områden där vi hittar våra källor också, säger hon.


KOMMENTERA: Om bara ett drygt år är det dags för oss (och innan dess EU-val) att rösta. Vilken roll spelar egentligen de sociala medierna i kampanjerna, tror du?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".