Ljungby

Lokal konsumentvägledning kan vara hotad

1:22 min

En blivande central konsumentvägledning som drivs av Konsumentverket kan bli ett hot mot den lokala konsumentvägledningen, däribland Konsument Södra Småland med säte i Ljungby. Det tror Maria Johansson som är rådgivare på Konsument Södra Småland som i dag omfattar 13 kommuner.

Hon anser att det är det lokala behovet av konsumentvägledning som är störst.

– Vi ser att det behövs mer lokalt i stället för den nationella satsningen, att man kommer närmare medborgarna. Det handlar ofta om komplicerade ärenden som man behöver extra hjälp med, man behöver kanske komma in med ett avtal eller en blankett i hand som man får hjälp att tolka. Det kan vara äldre utan dator eller personer som inte har svenska som förstaspråk som behöver extrahjälp, berättar Maria Johansson.

Nationell konsumentrådgivning kan inte ersätta den lokala, menar hon. Och det finns också en risk att kommuner som har konsumentvägledning i dag kommer att hänvisa till den nationella konsumentvägledningen med telefonmottagning och en e-postadress som en ursäkt för att inte satsa på lokal konsumentvägledning, anser hon.

Regeringsförslaget att inrätta en central instans för konsumentfrågor innebär en satsning 60 miljoner och det är tänkt att den centrala nivån i första hand ska svara på enklare frågor.

Men det är behovet av att svara på frågor i alltmer komplicerade konsumentärenden som ökar, säger Maria Johanson.

– Det är ju ett virrvarr med hela tiden med nya sätt att ingå avtal på. Det är telefonförsäljare som man kan bli lurad av, på nätet finns mycket som är svårbegripligt och så vidare, så det vore mycket olyckligt om konsumentvägledningen ute i kommunerna försvann.

Roger Bergvik

roger.bergvik@
sverigesradio.se
 
0470-72 60 55
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista