Växjö

Julmusik styr vår konsumtion

1:50 min

Snart kommer du höra julmusik genom högtalarna i butikerna. Och forskning från HUI Research visar att det här styr vår konsumtion, att vi handlar mer julklappar när vi hör julmusiken.

Snart kommer du kunna höra julmusiken ur högtalarna i butikerna. Och forskning visar att musik i affärerna kan styra vår konsumtion. Särskilt såhär inför julen gör julmusiken och belysningen mycket för hur mycket vi handlar. Vetenskapliga studier av professorn och forskaren Sven-Olov Daunfeltdt visar att olika typer av musik kan påverka konsumenternas beteende. Enligt honom kan Bjällerklang och annan julmusik skapa omedvetna associationer och alltså få oss att börja fundera på julklappsinköpen.

Johanna Rosén är ställföreträdande varuhuschef på Åhléns. Här är det snart dags att sätta igång julmusiken. Man börjar med några låtar om dagen och sen blir det bara julmusik när det väl börjar närma sig julen på riktigt. Hon tror att det här påverkar konsumenterna mycket.

– Det tror jag att man påverkas av på ett positivt sätt, hur man känner sig. Man inspireras nog. När man hör julmusik blir man extra shoppingsugen eller känner kanske att nu vill jag baka. Det känner man ju själv när man går runt, man blir mer sugen på att köpa något eller börjar tänka efter att nu är det dags att handla julklappar, säger hon.

Men folk på stan i Växjö tror lite annorlunda. Hanna Thorvaldsson till exempel, hon påverkas ibland av musik i butiker - men inte av julmusiken:

– Det säljer inte mer bara för att det är julmusik. Funkar säkert på andra, men inte på mig. Mest synd tycker jag om de som jobbar i butikerna som måste stå ut med julmusiken så länge. De börjar väl spela den efter midsommar någon gång, säger hon.

Gunnar Folkesson tycker också att julmusiken börjar spelas lite väl tidigt. Men visst påverkas han av den.

– Det är trevligt med musik när man går på stan. Det tror jag nästan att det påverkar.

Vad tycker du? Ökar ditt köpsug för julklappar när julmusiken börjar spelas? Och när är det egentligen okej att börja spela julmusik? Skriv en kommentar i kommentarsfältet.

JULHANDELN

Huvuddelen av julhandeln äger rum i december, men många konsumenter börjar göra sina julrelaterade inköp långt tidigare. Försäljningen av adventsljusstakar och julpynt startar ofta redan i oktober eller november. Majoriteten av handlarna, 55 procent, uppger att julhandeln i deras butik startar första advent eller senare, medan en tredjedel uppger att julhandeln startar tidigare än så.

Majoriteten av handlarna, 82 procent, julpyntar butiken inför julhandeln. Det är även vanligt att handlarna väljer att spela julmusik eller att erbjuda professionell paketinslagning.

Källa: Svensk Handel (TT)

Så här säger professorn om musik i affären

Är du en person som påverkas av musiken du hör i en butik när du ska handla?

Det är inte så konstigt då många affärer arbetar aktivt med musiken för att du som kund ska shoppa mer.

Det menar Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskare på Handelns utredningsinstitut.

TOPP TRE JULLÅTAR

Svenska:

1. Mer jul

Musik: Tomas Adolphson och Anders Falk. Text: Anders Falk.

Inspelad av Adolphson-Falk med flera.

2. Jul igen

Text och musik: Doktor C och Pedda Pedd.

Inspelad av Just D.

3. Tänd ett ljus

Text och musik: Lasse Lindbom och Niklas Strömstedt.

Inspelad av Triad.

Internationella:

1. Last Christmas

Text och musik: George Michael.

Inspelad av Wham med flera.

2. Do They Know it's Christmas

Text och musik: Bob Geldof och Midge Ure.

Inspelad av Band Aid.

3. All I Want for Christmas is You

Text och musik: Walter Afanasieff och Mariah Carey.

Inspelad av Mariah Carey.

Källa: Stim (TT)

Michelle Hallberg

Michelle Hallberg. Foto: Emma Kvennberg/Sveriges Radio
0470-72 60 50

michelle.hallberg
@sverigesradio.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista