1 av 2
Ronny Karlsson, butikschef på ICA, Dalbo. Foto: Karin Ernstsson/ Sveriges Radio
2 av 2
Postombuden får bråda tider när näthandeln ökar. Foto: Karin Ernstsson/ Sveriges Radio
Kronoberg

Hektiskt för postombuden när näthandeln ökar

1:26 min

Vi shoppar allt mer på nätet, sedan början av året har E-handeln ökat med 17 procent. Ökningen märks inte minst hos postombuden som ibland får svårt att klara av anstormningen av alla kunder och paket. På ICA Supermarket Dalbo i Växjö, som hanterar cirka 50 000 paket om året, har man nu tvingats bygga ut paketavdelningen.

--Vi hade rätt stora problem här förra julen, ytan räckte inte på långa långa vägar, så vi har gjort en investering och fördubblat ytan för posthanteringen, säger Ronny Karlsson, butikschef för ICA Supermarket Dalbo.
--Det blev väldigt långa väntetider för kunderna  och det blev irritationer när man får vänta för länge i kön, det är inte roligt.

ICA-affären på Dalbo servar 20 000 människor som postombud och antalet paket har blivit fler och fler för varje år.

En ökning på mellan 15 och 20 procent varje år sedan 2003 uppskattar Ronny Karlsson, som visar de välfyllda hyllorna i den utbyggda paketavdelningen bakom disken.

– 75 procent av de här paketen är beställda över internet, säger han och pekar på de paket som ligger och väntar på att hämtas ut.

- Jag ser ökningen varje dag, året runt, det är inte bara vid jul. E-handeln ökar hela tiden, säger Ronny Karlsson

Enligt undersökningar har E-handeln ökat med 17 procent i år och vi förväntas köpa drygt en fjärdedel av våra julklappar på nätet (TT).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista