Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kevin Spacey - huvudrollsinnehavare i House of Cards. Foto: Paul Morigi/TT
Sverige

Big Data vet allt om dig

Big Data - Mattias Berg kommenterar
2:30 min

"Big Data" är signalordet för dagen. Nättidskrifter, internationella debattörer och nu senast DN Kultur ägnar stor uppmärksamhet åt det här samlingsbegreppet för bland annat all den digitala information vi själva ger oss ifrån oss dagligen på sociala medier. Med hjälp av nya typer av datorprogram kan den här tidigare helt ogenomträngliga mängden information processas av storföretag och säkerhetstjänster.  

Så det är inte bara våra vänner som vet vad vi gillar. Eller de senaste filmerna vi såg, låtarna vi spelade i går kväll och vad vi använder för recept på jämna fredagar.

Det fanns en gång en leksakselefant som hette "Hadoop".

Eftersom den tillhörde barnet till en av de tidigaste utvecklarna, fick den ge namn till vad som senare blev det kanske allra mest använda programmet för att hantera Big Data. Enligt nätmagasinet Salon används det inte nu bara av Netflix, Twitter, Facebook och Amazon - utan också av NSA och CIA.

"Det är svårt att överskatta betydelsen av Hadoop för vårt dagliga liv… det möjliggjorde övervakningssamhället", skriver Salon.

Just Netflix har omkring 30 miljoner abonnenter i USA och börjar närma sig en miljon i Sverige. Ur deras gigantiska databas av fullföljda och avbrutna tittningar kunde de få fram precis vilken genre, skådespelare och regissör som de skulle välja till sin första egna storsatsning för att göra kunderna mest nöjda. Svaret blev "Politiskt drama", "Kevin Spacey" och "David Fincher".

Sedan tillagade man House of Cards med exakt de ingredienserna.

Och det är väl inte särskilt oroande i sig med att skapa ännu en högklassig amerikansk tv-serie på det sättet.

För de flesta av oss innebär Big Data heller inget annat än att vi enkelt kan få träffsäkra tips om till exempel böcker, filmer och musik. På många andra områden, till exempel folkhälsa, kan den här väldiga datamängden också bli ett viktigt verktyg för olika samhällsinsatser.

Men man kan ju undra om det alls går att vara ett digitalt kollektiv i dag, någon sorts större eller mindre intressegemenskap, som bara älskar samma saker utan att kartläggas i detalj av trendspanare eller viktväktare.

Så mer långsiktigt handlar hanteringen av Big Data också om vårt kollektiva privatliv. Att det säkert blir mindre känsligt att sälja den här typen av massinformation vidare än enskilda individers individuella data.

Och att vi på helt frivillig väg håller på att förvandla Internet till vad som kan likna ett perfekt multinationellt övervakningssystem av konsumentbeteenden och levnadsvanor.

Frågorna handlar då inte längre enbart om integriteten på Internet. Utan också om den bristande "multigriteten" på det här nya Multinet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".