Sverige

SJ varslar 400 anställda om uppsägning

SJ varslar om uppsägning av 400 anställda. Varslet rör personer inom administration och försäljning. Flera resebutiker ska också läggas ner, däribland den i Alvesta. Fem anställda berörs där.

Syftet med neddragningarna är att rusta bolaget inför den nya konkurrenssituationen och anpassa organisationen efter kundernas förändrade köpbeteenden enligt bolaget. Neddragningen ska inte påverka planerad tågtrafik.

- Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval. Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Tidigare har SJ meddelat att organisationen ska minska sina kostnader med en miljard på tre år. Förutom neddragningen på personal planeras nedläggningar av 17 resebutiker, däribland den i Alvesta.

Försäljningen i dessa resebutiker står enligt SJ för mindre än 4 procent och fortsätter att minska. I dag köper allt fler kunder sina tågbiljetter via digitala kanaler eller biljettombud.

Resebutiken i Alvesta stänger från och med den 31 mars och fem anställda berörs.

-Vi har idag informerat våra medarbetare om att vi behöver varsla. Det är ett svårt besked att ge, men nödvändigt för att säkra SJs framtid. Vi kommer att göra allt för att stödja vår personal, i samarbete med fackliga organisationer, berörda kommuner och Trygghetsrådet, säger Crister Fritzson, VD på SJ.

Ambitionen är att det ska finnas ett ombud i Alvesta där SJ-biljetter kan köpas innan sista mars.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista