Bilsäljaren Ellinor Gullbring på Volkswagen i Södertälje berättar att många kunder bruka fråga om bränsleförbrukning. Foto: Fernando Arias/Sveriges Radio.

Biltillverkarnas siffror stämmer allt sämre

"Det är dåligt"
2:20 min

Nya bilars bränsleförbrukning stämmer allt sämre överens med vad biltillverkarna uppger. Det visar en sammanställning i tidningen Vi Bilägare. De senaste årens trend är att skillnaden växer. Förra årets test av fem bilar visade att de i genomsnitt drog 28 procent mer än tillverkarnas siffra.

– För tio, tolv år sedan körde vi dem i stort sett på den deklarerade förbrukningen. Då stämde alltså de här siffrorna, men nu drar bilarna mellan 30 och 50 procent mer ibland. Så någonting har ju hänt, helt klart, säger journalisten Mikael Schultz på tidningen Vi Bilägare.

Tidningen har sedan millennieskiftet årligen testat fem nya bilar för att kontrollera hur väl biltillverkarnas förbrukningssiffror stämmer överens med tidningens tester. Trenden är tydlig.

Tillverkarnas siffror stämmer allt sämre, eftersom bilarna drar mer än tillverkarna uppger. I genomsnitt låg skillnaden på knappt fyra procent år 2000, i fjol var skillnaden 28 procent.

Den finns en standardiserad testmodell som alla biltillverkare ska hålla sig till för att det ska gå att genomföra. Men testerna görs inomhus med skickliga chaufförer som kör bilen bränslesnålt.

När bilarna sedan kommer ut på gatorna och körs av vanliga chaufförer får man såklart räkna med en skillnad, men så här stora skillnader är inte acceptabla menar Mikael Schultz.

Enligt honom borde mätmetoderna vara lite mer lika verklig trafik.

– Upp till 10 procent får man nog räkna med, och upp till 20 procent är mindre bra. Men drar bilarna 20 procent och mer än vad deklarationen säger, då tycker vi att det är dåligt, säger Mikael Schultz.

Sammanlagt har tidningen Vi Bilägare testat 71 bilar. Nära en tredjedel av dem drog över 20 procent mer än vad biltillverkaren uppgett.

Ellinor Gullbring är bilsäljare på Volkswagen i Södertälje. Hon får ofta frågor kring förbrukningen.

– Om jag träffar en kund som frågar vad förbrukningen ligger på "på riktigt", ja då får jag faktiskt erkänna att det här är den deklarerade förbrukningen, men att den givetvis ligger något högre, säger Ellinor Gullbring.

I förra årets test var det Volkswagen Golf, men också Volvo V40 och Kia Cee'd, som visade mest skillnad mellan testet och tillverkarens siffror.

Men att det är en skillnad är egentligen inte konstigt, enligt Marcus Thomasfolk som är informationschef på Volkswagen i Sverige.

Billtillverkarnas siffror baserar sig på ett standardiserat test i laboratoriemiljö - en så kallad körcykel - där bränsleförbrukningen nästan alltid blir snålare än i verkligheten.

– Den här körcykeln är ju ingenting som varken vi eller andra biltillverkare har tagit fram, utan den finns ju till för att man ska kunna göra jämförbara tester mellan olika biltyper, säger Marcus Thomasfolk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".