P4 Morgons tips för bästa OS-upplevelsen i tv-soffan

Bekvämt, lättillgängligt och energirikt. Det är de tre viktigaste ingredienserna för ett lyckat OS framför TV:n. Här delar P4 Morgon med sig av de bästa tipsen.

*Se till att ha det så bekvämt som möjligt där du ska tillbringa ett antal timmar framöver. Självklart har du fjärrkontroller och tv-tablåer på nära avstånd så du inte behöver resa dig i onödan.

* Bästa tipset är självklart SR-appen i mobilen där allt nödvändigt finns nära tillhands! Bekväma kläder, mjukisoverall eller andra sköna kläder och inget åtsittande som skaver och stör koncentrationen.

*Gärna en elektrisk värmefilt som du sticker i kontakten och kan reglera värmen på bästa sätt utan att sträcka sig i onödan. En uppblåsbar kudde som man har i bil och flyg är ett måste för bästa nackkomfort så att huvudet inte faller åt sidan om du somnar!

*Ha allt du behöver så tillgängligt och lättnått som möjligt. Kylväska intill soffan med alla kylda drycker du behöver för hela kvällen/natten, termos med varma drycker, mat osv på bekvämt ta-avstånd. Tänk på att du inte ska behöva resa dig i onödan!

Vad ska man då äta och dricka för att få den optimala OS-upplevelsen?

*Tänk energi=vakenhet. Kaffe i termos så du håller dig pigg, eller andra varma drycker/soppor. Kalla drycker gör sig bäst i tetraform med sugrör för minsta möjliga spill och välta glas. Tänk generellt så lite kladd och spill som möjligt, inte dipsåser, salsasåser eller rinnig glass. Ne,j maten ska vara kladdfri och smart förpackat utan att det blir spill och smulor.

*Bästa tipset här är att ha maten i en ficka, en ätbar ficka, dvs ett pitabröd, den mest optimala os-maten jag kan tänka mig. I den fickan skär man ett hål i toppen och stoppar sen i princip vad man vill i, hamburgare, korv, schnitzel, efterrätter som fruktsallad eller vad du är sugen på - en "allt i ett förpackning" som inte läcker - smart va!

*Är man sugen på något sött eller om man nickar till av trötthet framåt småtimmarna så det bra att ha lite blodsockerhöjande saker nära tillhands. Mitt bästa tips är ett godishalsband att ha runt halsen så kan man snabbt ta en tugga utan att röra sig när man behöver en sockerkick. Ett mer nyttigt alternativ kan vara att trä upp torkad frukt på ett resårband och ha runt halsen, mums!

Konkreta mattips för de olika grenarna för att komma i bästa stämning:

*Gulaschsoppa i termos eller schnitzel i pitabröd/korv med surkål i pitabröd för de alpina grenarna (passar ev även längdåkning/ skidskytte), amerikanska hamburgare i pitabröd för hockeyn, kanske lite kyld champagne för konståkningen!

Lycka till och njut av OS i tv-soffan - heja Sverige!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".