Jan Johansson på Bergendalska gården. Foto: Sandra Skeppar/Sveriges Radio.
Alkohol

Ny dryckeslek sprids bland ungdomar

1:04 min

Necknominate, som leken kallas, sprids nu på sociala medier. Ungdomar filmar sig själva när de dricker, exempelvis en öl, sedan utmanas tre vänner som förväntas göra detsamma. Leken har skapat problem, bland annat på skolor i Stockholm – men än så länge verkar den inte fått någon större spridning i Växjö.

– Varken ute på stan eller på fritidsgårdarna har de som jobbar med ungdomar i Växjö kommun märkt av det nya fenomenet, säger Jan Johansson på Bergendalska gården.

Tre fältassistenter arbetar dessutom med sociala medier, som Facebook, där de följer omkring 1500 ungdomar i åldrarna 13-20 år.

Inte heller där märks "necknominate" av.

– Vi hoppas naturligtvis att vi ska slippa det fenomenet i Växjö, säger Jan Johansson.

"Det är jättevanligt"

Namnet på leken är en förkortning för "neck and nominate" och ska ha startat i Australien och sedan spridits världen över genom sociala medier.

Ett fenomen som ungdomar i Växjö uppenbarligen snappat upp.

– Det är jättevanligt. De får fler än 1000 likes och då kommer det upp i topphändelser, om en kompis då kommenterar det så ser man det, säger en ung tjej vi pratat med.

Själv har hon inte blivit utmanad och tycker att leken är rolig men lite meningslös.

Får det ungdomar att dricka tror du?

- Nä, ungdomar dricker ändå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista