Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Träning

Tipsen för att klara Vasaloppet

Publicerat fredag 21 februari 2014 kl 13.05
Med bra utrustning kommer man långt i Vasaloppet. Foto: Ulf Palm/Scanpix

Känner du en oro inför de stundande nio milen i Vasaloppet? Hetsträna inte, lita på utrustningen du redan har och ta hjälp av vallningsexperter, tipsar en dubbelvinnare.

– Och ladda på med kolhydrater. Så är det bara - punkt, slut, säger Bengt Hassis.

Försök inte att hämta in allt för mycket av förlorad träning, satsa i stället på att förbereda kroppen inför de nio milen mellan Sälen och Mora.

– Ladda på med kolhydrater två dagar innan tävlingen. Och om möjlighet finns är det bra att äta frukost så nära start som möjligt för ha nytta av den under loppet, säger Bengt Hassis, som vann Vasaloppet 1985 och 1986, till TT.

Skidtränaren från Orsa ger även rådet att ta hjälp av vallningsexperter om den egna kunskapen brister.

– Tejp kan funka, men vid nysnö och snöväder är det bättre med valla, säger Hassis.

Det är även för sent att börja experimentera med ny utrustning.

– Köper du exempelvis nya strumpor kan du få en söm på fel ställe och få skavsår. Se till att ha inkörda grejer i stället.

Ett annat nybörjarfel som Bengt Hassis har noterat är att många klär sig alldeles för varmt med vätskebrist som följd. Men en extra mössa kan vara bra att ha med sig.

– En torr mössa att byta till är jättebra när det snöar. Det hade jag när jag vann ett år.

Daniel Kihlström/TT

FAKTA: SÅ KLARAR DU VASALOPPET

1. Ät rikligt med kolhydrater två dagar innan och frukost så nära start som möjligt för att få nytta av matintaget.
2. Blir det uppemot 8-10 timmar i spåren kan du med fördel ha med något ätbart, som din mage är bekant med, och eget vatten. Klä dig inte för varmt under loppet, men se även till att inte vara för tunt klädd i väntan på start.
3. Ta hjälp av vallningsexperter inför loppet, men ta med egen valla. Hjälp finns längs med spåren, men kön kan vara lång.
4. Lita på din egen teknik - försök inte ta efter hur Charlotte Kalla och övriga i världseliten åker i OS-spåren i Sotji.

Källa: Bengt Hassis (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".