Kronoberg

Stora möjligheter för politiker att påverka sträckning av ny järnväg

1:45 min

Kommuner och region kan få stort inflytande i hur den nya höghastighetsjärnvägen ska dras. Sträckningen ska nämligen bestämmas i förhandlingar mellan regeringen och lokala politiker, enligt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Idag tar det fyra och en halv timme att åka tåg mellan Stockholm och Malmö. Men den nya höghastighetsbanan ska det ta två och en timme. Men frågan är hur den nya höghastighetsjärnvägen kommer att gå genom Kronobergs län -  blir det en östlig sträckning som Växjö vill ha tillsammans med Kalmar och Karlskrona? Eller väljer man en västlig sträckning som Ljungby tillsammans en lång rad sydvästliga kommuner arbetat för? Och kommer det att bli några stopp i länet?

– Vi kommer att titta på var jobben kommer och var vi har bostadsbyggandet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Ministern vill att järnvägen ska bidra till utveckling och tillväxt men med en byggkostnad på mellan 1, 5 och tre miljarder per mil har också längden på sträckan betydelse. Trafikverket har i två utredningar föreslagit den kortaste sträckan som går genom Ljungby.

Men slutligen kommer förhandlingar mellan regeringen och kommuner eller regioner att avgöra, enligt Catharina Elmsäter-Svärd. Ju mer eniga de lokala och regionala politikerna är, desto mer kan de påverka säger hennes pressekreterare. Och enighet är alltså något som nu saknas i Kronoberg men ministern tror att det kommer att förändras:

– När det väl kommer till hårda fakta brukar man visa en väldigt stor realism och enas kring något som är realistiskt. För hur det än är så blir det nämligen mycket bättre för alla att få den än att inte ha den överhuvudtaget, säger Catharina Elmsäter-Svärd.