Ljungby

Elbilsägare kritiserar kommuner för felsatsning

1:37 min

Kommunerna i länet felsatsar när de sätter upp alltför långsamma laddningsstolpar för elbilar. De lovar mycket och gömmer sig bakom något som inte når ända fram. Det tycker Henrik Torphammar från Torpa i Ljungby kommun som själv är elbilsägare sedan några månader.

– Jag märker ju att de laddningsmöjligheter som finns är väldigt få och när man då planerar och bygger nya så gör man en felsatsning. Man sätter upp något som i det närmaste är vägguttag och det tar då upp till tolv timmar att ladda de allra flesta elbilar som finns.

 Henrik Torphammar tycker att de enligt honom alltför långsamma laddningsstolpar som sätts upp idag  i flera kommuner i länet stämmer dåligt med talet att satsa på elbilar:

– Man går ut och säger att man ska vara Europas grönaste stad eller, som Ljungby då, en pilotkommun för elbilar, och sedan blir det inte mer än de här laddningsstolparna och så tycker man att man har gjort nog. Man lovar mycket och sedan gömmer man sig bakom något som inte riktigt når ända fram.

I stället för de enligt Henrik Torphammar alltför långsamma laddningsstolparna  som kostar omkring 20 00 kronor att sätta upp vill han se en satsning på snabbladdningsställen där laddningen tar högst en halvtimme, men som är betydligt dyrare, det handlar om flera hundratusenkonor:

– Kostnader blir det ju om man ska börja med ny teknik, så är det ju. Men de här bilarna bli ju faktiskt vanligare och vanligare.

Kommunernas agerande riskerar att hämma hela elbilsutvecklingen säger Henrik Torphammar

– Jag tror det och snabbladdningsställena styr ju lite grand vart man åker också. Jag åker hellre till Helsinborg och storhandlar där bilen kan "tankas" på mindre än en halvtimme än till Växjö som är närmare men där det inte finns samma möjligheter.