Foto: TT
Sverige

Förändrad lag ger försämrat skydd för konsumenter, menar rådgivare

"Kravet på information har blivit svagare"
1:07 min

Lagen som reglerar distansköp har precis förändrats för att anpassa sig till EU. Och de som ringer och säljer något via telefon till exempel har nu inte alls samma skyldigheter när det gäller att informera kunden. Det säger Katarina Koch, konsumentrådgivare på Konsument Södra Småland. 

Det har blivit sämre skydd för konsumenter som handlar på distans eller via telefonförsäljare.

– Det är just det här kravet på information till konsumenten som har blivit svagare, det räcker med muntlig information från en säljare under telefonsamtalet att du kan nyttja din ångerrätt, säger Katarina Koch. 

Hon berättar att många kanske tänker på andra saker än just ångerrätten när man går med på ett avtal:

– Du kanske mest är intresserad av själva tjänsten, det här med dina rättigheter kanske inte är något du lägger fokus på. Missar du de här 14 dagarnas ångerrätt som du har så är det faktiskt kört, då är du fast i avtalet, så det är en försämring, säger Koch som menar att den nya lagen fått för lite uppmärksamhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".