Annika Lesniks demenssjuka mamma som i över 1,5 års tid suttit fast med ett abonnemang hon inte vill ha. Foto: Sanna Drysén/Sveriges Radio.
Sverige

Oseriösa telefonförsäljare fortsätter ringa

Lyssna på reportaget
5:37 min

Trots olika försök att stoppa oseriösa telefonförsäljare fortsätter anmälningarna från missnöjda kunder att strömma in till Konsumentverket. Ofta är det äldre personer som drabbas. 

I vardagsrummet, hemma hos Annika Lesnik, ligger en tjock bunt med räkningar på bordet. Räkningar som började trilla in under våren 2013, efter att Annika Lesniks 78-åriga mamma gått med på att byta operatör till sin fasta telefoni.

Annikas mamma varken minns eller förstod vad det var hon gick med på, eftersom hon sen flera år tillbaka är demenssjuk.

– Jag kom till slut, efter mycket om och men, fram till en kille på kundtjänst och berättade precis som det var: att min mamma är demenssjuk, att hon inte förstår vad det är hon säger, och hon förstår inte heller vad det är han säger. Och försökte få honom att förstå att vi ska häva det här, men han nekade.

Operatören Svea Telecom ville inte låta Annika bryta avtalet innan bindningstiden gått ut.

Så Annika noterade i sin kalender det datum när hon tidigast kunde säga upp avtalet, och ringde sen i april i våras till Svea Telecom och sa upp avtalet - den här gången utan några som helst problem.

Eller, det var i alla fall vad Annika trodde, för i början av september damp en ny räkning ner i brevlådan.

– Eftersom de kan se att min mamma inte har bytt till någon ny leverantör så godkänner de inte min uppsägning, och därför är abonnemanget kvar.

Vad tänker du om det?

– Nu blir man ju snart inte ledsen längre, utan nu blir man ju mest förbannad. Jag tycker det är fruktansvärt!

Och anledningen till att Annikas mamma inte skaffat en ny operatör är att hon sedan i våras bor på ett gruppboende och inte längre har någon egen telefon. 

– Hon är för sjuk för att klara av att hantera en telefon, hon vet inte ens hur en telefon fungerar idag. Hon kan inte komma ihåg telefonnummer. Hon har en telefon framför sig som hon inte vet hur hon ska använda.

Så varken den här, eller någon annan operatör är aktuell för din mamma?

– Nej, absolut inte. Hon får prata i telefon med mig och min bror via personalens telefoner.

Sedan 2011 har Konsumentverket fått in över 350 anmälningar mot operatören Svea telecom.

För ett år sen gick Konsumentverket tillsammans med Post- och telestyrelsen och Telekområdgivarna ut och varnade konsumenter för Svea telecom, och efter det har bolaget har även tvingats betala ett vite på en halv miljon kronor.

Men trots det har anmälningarna fortsatt, och i somras bytte företaget namn till Gothia telecom, som även det anmälts flera gånger.

Rikard Jernström jobbar på det som numera heter Gothia telecom, där han titulerar sig "konsumentombudsman", han vill bara låta sig intervjuas över mail.

Han vill heller inte uttala sig i det specifika fallet med Annika Lesniks mamma, men säger att det låter som ett missförstånd. Och antalet anmälningar till Konsumentverket anser han vara lågt i förhållande till antalet kunder som operatören har.  

Gunnar Larsson är konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket.

Enligt honom har problemen med oseriös telefonförsäljning funnits under flera års tid och att det rör sig om ett antal mindre bolag som står för en stor del av anmälningarna - en sjättedel av alla anmälningar som kommer in till Konsumentverket idag rör någon typ av telefonförsäljning.

– Tyvärr är det ju så att en del bolag verkar ha som affärsidé att just försöka nå konsumenter som är lättlurade eller lättledda. Problemet med de här företagen är ju också att även om vi skulle vinna en process mot dem och vinna skadestånd eller vite så poppar de här personerna upp med andra bolagsnamn och fortsätter sin verksamhet. Så man måste hitta andra verktyg för att komma till rätta med det här.

Därför har Konsumentverket föreslagit en ändring i lagen som skulle innebära att köp över telefon måste kompletteras med ett skriftligt avtal, samt att det i motsats till dagens NIX-register ska bli förbjudet att ringa konsumenter som inte aktivt sagt ja till att bli uppringda av telefonförsäljare.

Och hemma hos Annika Lesnik är förtroendet för telefonförsäljare förbrukat, därför har hon nu sagt upp sin fasta telefon:

– Jag kan tycka att det är en okej bransch så länge man sköter sig, men om man tittar på vad de har för värderingar och hur behandlar man människor. Det är under all kritik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".