kontant
Gunilla Lundström med det klassiska kassaskrinet som många föreningar ännu använder.
Publiknätverket

Många kritiska mot kontantfria banker

"Banken har blivit en rådgivningscentral"
1:31 min

Det är framför allt en sak som orsakat många kritiska synpunkter från våra lyssnare under vår temavecka om banker. Det är att bankerna inte längre vill ha med kontanter att göra.

Det här inslaget gjordes tack vare vårt publiknätverk. Läs mer om det - och anmäl dig du också!

En av många som är kritiska till att bankerna upphört att hantera kontanter är Gunilla Lundström från Väckelsång:

– Ja, det tycker jag inte alls om. Vad är annars en bank till för om inte att hantera kontanter? Man skjuter över kostnaden till den enskilda människan.

Gunilla Lundström är kassör i flera idéella föreningar och vid olika slags möten i de föreningarna uppstår ofta mindre summor i kontanta medel.

– Ja, när man köper kaffe eller lotter, men bankerna vill inte gärna växla in pengarna och gör de det så tar de en avgift på 150 kronor, och de tycker jag är ocker.

Kontanthanteringen i samhället minskar snabbt. Antalet bankomater har blivit allt färre, precis som andelen bankkontor som hanterar kontanter.

Antalet orter som har bristande tillgång på grundläggande betaltjänster har ökat - det visar en rapport som landets alla länsstyrelser har gjort.

– Bankerna är inte banker längre utan de har blivit rådgivningscentraler.

Gunilla Lundström tycker att bankerna lätt skulle kunna ordna med kontanthantering genom att sätta upp en apparat i entrén där man kunde tömma sina kassor och där barnen kunde tömma sina sparbössor som de gjorde förr.

– Kontanthanteringen måste få kosta så länge som vi har kontanter, säger Gunilla Lundström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".