Person handlar kläder på nätet och ett axplock av det som tullen beslagtog vid ett tillslag i Sverige under oktober. Foto: TT och Sveriges Radio
I en operation i oktober beslagtog Tullverket 10 000 piratkopierade produkter i 300 kontroller på flygplatser och hamnar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Foto: Sveriges Radio och TT
Sverige

Svensk handel: Stora problem med piratkopior

"Enorma kostnader"
1:25 min

Tullverket ser nya mönster bland smuggling av piratkopierade varor in till Sverige, bland annat att e-handeln av piratkopior ökar. Och branschorganisationen Svensk Handel ser stora problem med den illegala importen.

– Det snedvrider konkurrensen, handlare tvingas konkurrera med helt omöjliga priser och det förstör varumärken. Sedan kan innehållet i produkter som elektronik, leksaker, livsmedel vara direkt livsfarliga, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

– Vi ser också enorma kostnader i skattebortfall och momsbortfall, arbeten som slås ut och så vidare, så det är också stora kostnader.

I en operation i oktober beslagtog Tullverket 10 000 piratkopierade produkter i 300 kontroller på flygplatser och hamnar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Och Tullverket ser nya mönster bland smugglingen av piratkopierade varor. Dels har e-handeln av piratkopierade varor ökat och dels har produkterna som piratkopieras breddats. Det handlar inte längre bara om vissa typer av klockor och kläder, utan allt ifrån bildelar, smink och konfektion till tandkräm och tvättmedel. 

Svensk handel har tidigare uppmärksammat problemet med piratkopiering, bland annat kom branschorganisationen med en rapport 2012 om detta. Den visade att illegal import då omsatte mer än 15 miljarder kronor per år i Sverige, vilket motsvarar omkring två procent av den svenska detaljhandelns omsättning.

– Det är en handel som sker svart, så det finns ingen offentlig statistik. Men det finns ingenting som pekar på att det minskar, säger säger Jonas Arnberg.

Men hur vet man då att det man handlar över nätet är äkta varor och inte piratkopior? Jan Bertoft, generalsekreterare vid organisationen Sveriges konsumenter, säger att det är svårt för konsumenter att veta säkert.

– Man kan som konsument tänka på att handla av sajter man känner till eller som man vet är trovärdiga och seriösa. Men det är upp till företagen och myndigheterna att det som hamnar på den svenska marknaden att det man handlar är säkert och schysst, säger Jan Bertoft.

Konsumentverket samarbetar med sex andra myndigheter, bland annat patent- och registreringsverket, tull och polis, för att förebygga handel med piratprodukter och öka kunskapen om piratkopiering. Jolanda Girzl är enhetschef för Konsument Europa, en fristående enhet inom Konsumentverket som behandlar frågor kring handel inom Europa, och hon säger att konsumentfrågor om piratkopiering ökat de senaste åren.

– Jag tycker att man som konsument ska vara försiktig om det är extraerbjudanden som man ibland ringer oss och frågar om, många gånger chansar man när det är så billigt, och det här ökar mer och mer.

– Det är viktigt att ta reda på vilket företag man handlar av. Om det är för billigt och det låter för bra är det troligen för bra. Vi märker fortfarande att lågt pris lockar, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".