Försäkringskassans skylt. Foto: Jessica Gow/Scanpix
Försäkringskassan. Foto: Jessica Gow/Scanpix

Försäkringskassan ska förbättra för personer med funktionsnedsättning

I en stor enkät har Försäkringskassan frågat personer med funktionsnedsättning, deras anhöriga och organisationer som arbetar för personer med funktionsnedsättning om hur Försäkringskassan kan förenkla och förbättra sin service.

I Kronobergs län finns idag cirka 2 800 personer med en funktionsnedsättning och som har ersättning från Försäkringskassan.

För de här kommer myndigheten ändra sitt arbetssätt framöver genom att bland annat ge kortare väntetider på beslut, enklare digital kontakt och ha en kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden.

Försäkringskassan har formulerat sitt förändrade arbetssätt i sex löften:

1. En kontaktperson hos Försäkringskassan för alla ärenden

2. Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller är funktionsnedsatta

3. Förenklade och samordnade uppföljningar

4. Kortare väntetider på beslut

5. En egen plan för framtiden för elever som går på gymnasiet och har aktivitetsersättning för förlängd skolgång

6. Enklare digital kontakt med Försäkringskassan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".