Nya flygbolaget i Växjö kraschade två gånger

Flygbolaget European Executive Express som snart börjar flyga mellan Kalmar-Växjö-Köpenhamn har inte bara dålig ekonomi utan också två allvarliga flyghaverier bakom sig. Men trots det får bolaget stöd av flygplatschefen i Växjö.

En granskning som Sveriges Radio Kronoberg har gjort visar att European Executive Express har varit med i två av de tre svåraste flygkrascherna som svenska flygbolag varit med om under hela 2000-talet. 

Och Hans Käll som är flygsäkerhetsanalytiker på Luftfartsstyrelsen säger till Sveriges Radio Kronoberg att European nu står under särskild kontroll.

- Vi ser allvarligt på det här och tittar över alla de rutiner som företaget har, säger Hans Käll.

Den ena olyckan som European Executive Express var inblandad i skedde i norska Skien 2001 och den andra på Kallax flygplats i Luleå 2003. Båda planen kraschade i samband med landning, inga människor omkom, men flera personer skadades. Den tredje allvarliga olyckan som inträffade under 2000-talet var på Linateflygplatsen i Milano 2001 då ett SAS-plan kraschade.

Båda olyckorna med Europeanplan har utretts av Haverikommissionerna i Sverige och i Norge och i båda fallen pekar utredarna på en rad brister i flygbolagets säkerhetsrutiner och kvalitetssystem, brister som ledde till att besättningarna begick flera ödesdigra misstag. Men trots de båda olyckorna fick bolaget behålla sitt flygtillstånd.

Daniel Elfstedt som är vice VD på European säger Sveriges Radio Kronoberg att de tagit till sig av den kritik som framförts och att de nu sett över sina rutiner.

- Det är inte farligare att flyga med oss än med någon annan, säger han.

I nyheterna på torsdagen berättade vi om Europeans dåliga ekonomi. Bolaget har bland annat skulder till Mora kommun och till Luftfartsverket. Daniel Elfstedt medger att bolaget har haft ekonomiska problem, men säger att det nu är på väg att vända.

European Executive Express har alltså både dålig ekonomi och två flyghaverier bakom sig, men trots vetskapen om detta valde ändå flygplatschefen i Växjö Jan Fors att skriva avtal med bolaget om köpenhamnsflyget.

- Jag utgår från att bolaget är flygdugligt eftersom det har fortsatt tillstånd från Luftfartsstyrelsen, säger Jan Fors.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista