Vid försäljning av nytillverkade däck måste det finns information om egenskapersom gäller buller, väta och bränsleförbrukning.
Vid försäljning av nytillverkade däck måste det finns information om egenskaper som gäller buller, väta och bränsleförbrukning. Foto :Tomas Lindberg
Kronoberg

Rätt däck minskar trafikbuller

1:46 min

Det ställs hårda krav på information vid försäljning av nytillverkade bildäck - och det är stor skillnad mellan de bästa och sämsta däcken.

– Idag är bullret från däcken vid höga hastigheter ett större problem än motorljudet, säger Thomas Carlsson som säljer däck i Växjö. 

Vid test av ljudnivån mäter man ljudet från en bil som dras med 80 km/h med motorn avstängd. Ett av de bästa däcken på marknaden klarar då ner till 69 decibel. Skulle alla bilister köra med ett sådant däck skulle oljudet från trafiken minska.

Den som säljer nytillverkade däck måste enligt EU-direktiv informera om hur mycket däcket bullrar och dess våtegenskaper och bränsleförbrukning.

– När det gäller våtegenskaper kan det skilja mycket mellan olika däck när man mäter bromssträckan. Sträckan kan vara upp till 20 meter längre med ett sämre däck, säger däckspecialisten Thomas Carlsson.

Många som köper däck idag styrs av priset men enligt Thomas Carlsson kan det vara en dålig affär att köpa det billigaste däcket. På nytillverkade däck ska det också finnas information om bränsleförbrukning.

– Det lönar sig sällan att köpa ett billigare däck. Väljer man ett dyrare och bränslesnålare däck kan men under ett däcks livslängd tjäna upp till 3000 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista