Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Handelsbanken går mot strömmen. Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT
Uppvidinge

Handelsbanken svarar: "Ett missförstånd"

Johan Wallqvist, Handelsbanken: "Vi måste följa lagen"
1:01 min

Christians Povlsens dotter tjänar sina pengar genom tidningsförsäljning och för att få sätta in dem på banken fick familjen bevisa var de kom ifrån. Men enligt banken rör detta sig om ett missförstånd, och att man har regler som måste följas.

– Det är naturligtvis tråkigt om en kund som sätter in pengar i Handelsbanken upplever att det är krångligt och besvärligt men här tror jag att det handlar om ett missförstånd, säger Johan Wallqvist, pressansvarig vid Handelsbanken och fortsätter:

– Enligt kontoret i fråga var det inte flickan utan mamman som nekades, och eftersom hon satt in belopp ett antal gånger under ganska lång tid så är regeln att Handelsbanken precis som alla andra banker måste följa penningtvättslagen och då ingår det att man måste ha en dokumentation var pengarna kommer från.

Det är inte alltid lätt att ha dokumentationen. Är regeln lite för besvärlig?

– Kunder kan uppleva det som besvärligt men icke desto mindre måste vi följa lagen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".