Ulrika Gabriel
Ulrika Gabriel. Foto: Gustav Gräll
Träning och hälsa

LISTA: Så håller du dina nyårslöften

Ulrika Gabriel: "Gör en nyårsplan"
1:20 min

Så här en vecka efter nyårsafton är det kanske hög tid och tänka på hur du ska hålla dina nyårslöften. Ulrika Gabriel, coach, beteendevetare och hälsoinspiratör ger här sina bästa tips.

  • Låt inte ordet "Nyårslöfte" få dig att få ångest - byt ut ordet till nyårsintension, nyårsplan eller något annat.
  • Planera vad du vill uppnå, lägg det på en rimlig nivå så du kan nå dit du vill. Gå inte ut för hårt direkt.
  • Skriv gärna ner det hela så känns det kanske mer tydligt. Då kan du också gå tillbaka och stämma av. Gör det till en levande plan/ett levande löfte.
  • Håll ambitionerna låga och vässa upp dem under resans gång.
  • Sätt upp delmål som du kan klara av.
  • Belöna dig när du uppnått något bra. Gå på bio, köp en bra bok, handla kläder eller gå på promenad med en vän eller något annat.
  • Om du vill, skaffa support. Berätta för vänner och familj om dina nyårslöften. Då har du större chans att lyckas.
  • Börja med nyårslöftet när det passar dig. Du kan börja närsomhelst men var förberedd och tänk till innan.
  • Det är mycket folk på gymmet i januari. Köp ditt träningskort i februari istället så är det inte lika trångt.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".