Erik hildingsson och PO Henriksson
1 av 2
Erik Hildingsson har börjat körlektionerna på Växjö Trafikutbildning tillsammans med PO Johansson. Foto: Peje Johansson/ Sveriges Radio
Lars-Åke Johansson
2 av 2
Bilinredarna i Växjö bygger om och anpassar ett hundratal bilar varje år. "Jag brukar säga att det bara behövs tio procents rörlighet för att kunna köra bil", säger Lars-Åke Johansson. Foto. Peje Johansson/ Sveriges Radio
Växjö

Erik tar körkortet med en hand på ratten

"Jag skaffar automatkörkort för att kunna ta mig vart jag vill när jag känner för det"
4:24 min

Specialbyggda bilar och utbildning för automatkörkort ger fler möjlighet att köra bil på jobbet och fritiden. Erik Hildingsson är mitt uppe i körträningen och tycker det är härligt att sitta bakom ratten.

P4 Kronoberg har tidigare berättat att intresset för att ta automatkörkort har ökat, samtidigt som fler körskolor ger sina elever möjlighet att lära sig köra i specialbyggda fordon.

Erik Hildingsson har kämpat för sitt körkort i flera år och har börjat sin körträning på Växjö Trafikutbildning.

– Jag skaffar automatkörkort för att kunna ta mig vart jag vill när jag känner för det, säger han.

Erik har en förlamning på höger sida av kroppen som gör att han inte kan använda höger hand och fot när han kör. Men med en pedal för bara vänster fot, som styr både gas och broms, och en spinnare på ratten för blinkers, tuta och vindrutetorkare, går det bra.

– Nu känns det rätt så härligt att köra och jag börjar bli riktigt bekväm bakom ratten, säger Erik Hildingsson.

Vad är knepigast med att köra automatväxlat?

– Det svåraste är att kunna kombinera alla detaljer som måste in när man ska köra bil. Att hålla koll på trafiken i backspeglar och sånt. Sen är det bara att jag manövrerar bilen på ett annat sätt. 

Körskolläraren P-O Henriksson berömmer Eriks envishet och målmedvetenhet. Han vet mycket väl vad ett liv oberoende av skjutsande föräldrar, serviceresor och färdtjänst betyder.

– Friheten man märker att det representerar för dem är fantastisk.

Bilinredarna i Växjö jobbar med att anpassa bilar för personer med funktionsnedsättning. En ombyggnad kan till exempel möjliggöra för en rullstolsburen person att ta med sig rullstolen under bilfärden.

"Du behöver bara tio procents rörlighet för att kunna köra bil"

Lars-Åke Johansson menar att det bara behövs tio procents rörlighet för att kunna köra bil, så länge personen är hörande och seende.

– Vi anpassar cirka 100 bilar om året. Det som är viktigt när vi inreder bilar är vad för funktionsnedsättning personen har, hur stor familjen är och vilka hjälpmedel som måste följa med. Men i stort sätt kan vi anpassa vilka bilmärken som helst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".