Uppdrag granskning har undersökt hur Arla har spenderat pengar på flådig representation trots att mjölkkris råder.
Uppdrag granskning har undersökt hur Arla har spenderat pengar på flådig representation trots att mjölkkris råder. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sverige

Arla har lyxspenderat– trots mjölkkrisen

Bankett på Grand Hotel, dyra gåvor och taxiresor trots att leasingbilar fanns. Uppdrag granskning har grävt fram fler uppgifter om Arlas gödslande med pengar, trots en mjölkbransch i kris. Enligt Arla är dock den "osunda kostnadskulturen" åtgärdad.

Ekonomi (TT).

SVT:s Uppdrag granskning har tagit del av interna dokument vid Arla från 2014. Enligt posterna har personer vid företaget bland annat haft representation på flotta innekrogar, och gett bort guldklockor och presentkort för över en halv miljon kronor.

Samtidigt som programmet började undersöka Arlas sätt att hantera pengar gick vd:n Henri de Sauvage ut i en debattartikel i Dagens Industri och medgav att pengar hade använts på ett oansvarigt sätt.

Han skrev bland annat: "Alla kan naturligtvis göra fel. Jag också. Det enda rätta är att se till att det inte händer igen".

Enligt Uppdrag Granskning har dock vd:n tagit med sin fru på en jobbresa till Paris och låtit Arla betala hennes flygbiljett. Han har senare bett Arla dra av kostnaden på sin egen lön.

Arla medger att det har spenderats pengar på fel saker. Men det Uppdrag granskning tar upp är sådant man själva redan upptäckt och åtgärdat, säger Daniel Emilson, pressekreterare på Arla.

–Vi har gjort en kostnadsutredning 2014, vi har hittat saker som går att spara pengar på, där vi kan bli mer effektiva och vi har inom en begränsad del av verksamheten hittat en osund kostnadskultur. Med start februari 2015 har vi börjat införa en rad åtgärder som hittills sänkt kostnaderna med tio miljoner kronor, säger han till TT.

Gällande den halva miljonen som lagt på bland annat klockor säger Emilson:

–Det låter som att chefer gått ut och köpt guldklockor till sig själv för en halv miljon men det handlar om ett hundratal Arlamedarbetare som jobbat 25 år eller mer och fått välja en guldklocka eller ett presentkort.

Uppdrag granskning sänds i kväll onsdag i SVT.

Minskade kostnaderna med tre miljarder på tre år

Arla är ett bondeägt kooperativ som ägs av 12 700 mjölkbönder i sju länder.

I Sverige finns det cirka 3 200 Arlabönder. Arla har drygt 3 800 medarbetare i Sverige och driver elva mejerier.

Arlabönderna står för 70 procent av den svenska mjölkproduktionen och Arla har 50 procent av marknaden för mejeriprodukter.

Från 2012 till 2015 kommer Arlakoncernen att ha minskat sina kostnader med cirka 3,1 miljarder kronor.

Källa: Arla

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".