Skylten utanför SOS Alarms huvudkontor i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson/TT
Foto: Janerik Henriksson/TT
Ljungby

MSB: "Det gäller att förlita sig på tekniken"

Niklas Andrén om larmtiderna
1:33 min

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) sköter tillsynen av SOS Alarm. Men kontrollerar bara hur länge det dröjer innan operatörerna svarar, inte hur länge det dröjer innan de larmar till rätt adress, enligt Niklas Andrén på MSB.

Enligt en rapport från MSB var svarstiderna för SOS Alarm i genomsnitt 13 sekunder förra året. Något som fått myndigheten att rikta kritik mot larmcentralerna. Målet är nämligen 8 sekunder.

Men hur lång tid det tar för SOS-operatörerna att larma räddningstjänsten till rätt plats, ingår inte i MSB tillsyn av larmcentralerna.

– Det är svarstiderna som vi har i uppgift att titta på, så det känns olyckligt i det här fallet. Vi tycker att det är viktigt att det går så snabbt och rätt till som möjligt, men vi inte har den formella tillsynen på det, säger Niklas Andrén på MSB.

Han förklarar att det nya nationella svarssystemet, där SOS-operatörerna kan ta emot samtal från hela landet istället för regionalt, har skapats för att en ledig operatör ska vara tillgänglig snabbare.

Den nya tekniken med gemensamma kartor och positionstjänster ska också säkerställa att informationen blir rätt oavsett var SOS-operatören sitter.

– Det är svårt att bygga upp ett system som bygger på att en operatör ska ha lokal kännedom, istället gäller det att förlita sig på tekniken, säger Niklas Andrén.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".