Irene Falkbrink Norrman
Varumärkesexperten Irene Falkbrink Norrman tror att Kanye Wests besök på Ikeas är början på ett nytt designsamarbete. Foto: Lars-Peter Hielle
Älmhult

Expert: designprojekt bakom Kanyes Älmhultbesök

Irene Falkmark Norrman: "De försöker attrahera nya målgrupper"
1:04 min

Vad gjorde Kanye West på Ikea i Älmhult? Det är frågan många ställer sig efter tisdagens minst sagt spektakulära besök. Varumärkesexperten Irene Falkbrink Norrman tror på ett designsamarbete för nya målgrupper.

På tisdagen besökte den världskände hiphopartisten Kanye West Ikeas kontor i Älmhult. Där träffade han bland andra designchefen Marcus Engman. Frågan är varför?

Varumärkesexperten Irene Falkbrink Norrman tror att det rör sig om ett designsamarbete som ska locka yngre kunder och ny produktutveckling.

– De försöker attrahera nya målgrupper, där han har varit med och satt sitt varumärke på olika produkter. Det stämmer väl överens med vad han har sagt tidigare: att han vill göra det oväntade och ha nya designlösningar, säger hon.

De Älmhultrepresentanter som P4 Kronoberg har pratat med är också optimistiska efter det överraskande besöket. De försäkrar att de inte visste någonting om besöket.

– Det är ett kul ögonblick som visar att Älmhult sticker ut, säger Per Fältenborg, handelsledare.

– För en kommun som Älmhult är det här fantastiskt med uppmärksamheten över hela världen, säger Malin Blom, kommunikationschef i Älmhults kommun.

På sitt eget Twitterkonto kommenterar Kanye West Ikeabesöket:

"Super inspired by my visit to Ikea today, really amazing company… my mind is racing with the possibilities…"

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".