Öresundståg. Foto: Johan Nilsson/TT.
Länstrafiken Kronoberg ger inte någon kompensation för kalla tågresor, där värmen inte fungerat. Det ingår inte i resegarantin. Foto: Johan Nilsson/TT
Kronoberg

Värme – ingen garanti på Öresundstågen

"Resegarantin omfattar tidsförluster, inget annat"
0:46 min

Pendlaren Erica Olsson har flera gånger åkt mellan Växjö och Nybro i femgradiga tåg. Nu har hon anmält kylan på tågen till Allmänna reklamationsnämnden. Men det här ingår inte i resegarantin, enligt Länstrafiken Kronoberg.

Vid flera tillfällen sedan i början av januari har pendlaren Erica Ohlsson åkt tåg mellan Växjö och Nybro i tåg där värmen inte fungerat. Ibland har det bara varit fem grader varmt inne i vagnarna.

När hon kontaktade Länstrafiken Kronoberg om de kalla resorna, fick hon höra att de kunde reklameras genom resegarantin. Men sedan fick hon beskedet att det inte går att få någon ersättning för att värmen inte fungerar, på samma sätt som för förseningar som omfattas av resegarantin.

– Jag reklamerade som vanligt, sedan fick jag till svar att det inte finns någon garanti för bristande komfort, säger Erica Olsson.

I Länstrafiken Kronobergs resevillkor står det att man kan få kompensation för brister i kvalité på utrustning, ordning eller hygien på fordonet, om det orsakar obehag under resan. Men detta gäller alltså inte temperaturen på tågen.

– Vi har tagit ett beslut att resegarantin omfattar tidsförluster som sker under resan och inget annat, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör på Länstrafiken Kronoberg.

Nu har Erica Olsson anmält Länstrafiken Kronoberg till Allmänna Reklamationsnämnden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".