Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Palle Johansson skrattar med ett cykeldäck.
Elcykel? Nej, jag cyklar vanligt, säger cykelhandlaren Palle Johansson. Foto: Agneta Gustavsson/Sveriges Radio
Kronoberg

Elcykeln superpopulär

"Bara de senaste veckorna har det blivit jättemycket mer försäljning"
1:34 min

Intresset för elcyklar är större än någonsin tidigare. Förra året ökade försäljningen med 70 procent jämfört med året innan, enligt siffror från Cykelfrämjandet. Prognosen för i år pekar ännu brantare uppåt.

Trenden märks tydligt hos cykelhandlarna mitt inne i Växjö. Det är sol, vår och nysopat på vägbanorna. Som gjort för en cykeltur.

– Jag köpte en elcykel till min mamma i 70-årspresent, berättar en kund i cykelaffären. Hon blev helt såld och föreslog nu att hon skulle ta en tur till Jönköping.

Cykelhandlaren Palle Johansson bekräftar bilden.

– Vi märker en stor ökning, särskilt under de senaste veckorna. Förra året sålde vi 100 elcyklar. I år hoppas vi på 40 eller 50 till, säger han.  

Trenden är likadan i hela landet, enligt färsk statistik från Cykelfrämjandet. Just nu rullar 30 000 elcyklar omkring på svenska vägar och cykelbanor. Och fler blir det.

Även vanliga cyklar blir fler, men det är långt ifrån den boom som gäller för elcyklarna.

I Växjö står kommunen för en stor del av satsningen på elcyklar. Det började med ett EU-projekt för några år sedan och sen har elcyklarna kommit för att stanna. Mats Persson ansvarar för elcyklarna och visar runt i garaget under kommunhuset.

– Just nu står det tio cyklar inne för laddning. Det betyder att en är ute nånstans på stan, säger Mats Persson.

Tanken är att elcyklarna ska ersätta bilarna för en stor del av kommunens personal. Många elcyklar har hamnat inom omsorgen, där man cyklar till vårdtagarna i stället för att ta bilen.

Miljön, motionen och pengarna är argumenten för elcykeln. Elmotorn är miljövänlig. Cykeln är billigare än en bil – och många väljer en elcykel i stället för att skaffa en andrabil till familjen. Och så ger cykeln motion, för trots att den har en motor, måste man trampa. Mats Persson förklarar:

– När du börjar trampa så kommer hjälpmotorn in och hjälper dig. Du måste fortfarande trampa, men du får hjälp och det blir inte lika ansträngande för dig att cykla då.

Själv trampar han gärna runt på en av kommunens elcyklar när han ska röra sig mellan sina olika arbetsställen. Men cykelhandlaren Palle Johansson är mer skeptisk – trots försäljningssuccén.

– Nja, jag väljer nog att cykla på en vanlig cykel. Det räcker för mig!


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".