Telefonförsäljning
Foto: Per Larsson / TT
Kronoberg

Kontakta: Nix-spärra era telefoner så slipper ni samtal

Branschorganisationen Kontakta anser att den arbetssituation som Ellen Johansson beskriver är väldigt ovanlig. Vd:n Tina Wahlroth uppmanar också alla som inte vill ha samtal att Nix-spärra sina telefoner.

– Jag upplever att det är väldigt sällsynt. Vi har ett stort antal medlemmar som har kollektivavtalsmässiga löner, betalar lön och behåller sin personal i många år, säger Tina Wahlroth, som är vd för branschorganisationen.

Hon menar att fallet som P4 Kronoberg rapporterat om, där en äldre man tackar ja till att byta elbolag, utan att veta om att han gjort det, är ett dåligt exempel som inte är representativt för branschen som helhet.

– Det är jätteolyckligt och man får fråga sig om det är en enskild säljare som brister, om det är bolaget han arbetar på som brister, eller är det Storuman Energi som upphandlat tjänsterna som gör det. Naturligtvis ska ingen konsument råka illa ut på det här sättet.

Hon förklarar att säljare har etiska riktlinjer att förhålla sig till samtidigt som hon menar att det finns tydlig lagstiftning.

– Och gör man det, då uppstår inte de här situationerna. Sen skulle jag vilja uppmana alla som inte vill bli uppringda att Nix-spärra sina telefoner, säger Tina Wahlroth.

Borde inte vara tvärtom, att man får kryssa för att man vill bli uppringd?

– I Sverige har vi ju valt att ha öppna affärskanaler för företag för att få ett näringsliv som kan utvecklas och sälja sina produkter. Det har också lett till att konsumenter fått lägre priser och många fördelar.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".