Tågräls
Dålig räls på flera håll i länet. Foto: Adam Ihse/TT.
Alvesta/Älmhult

Sänkta hastigheter på flera järnvägssträckor i länet

69 järnvägssträckor i landet är i så uselt skick att tågen från och med nästa år inte kommer att kunna köra i full hastighet, rapporterar SVT Nyheter som hänvisar till en rapport från Trafikverket.

Det blir sänkt hastighet på 69 järnvägssträckor i landet från och med nästa år eftersom skicket på järnvägen blir allt sämre.

I vårt län kan tre sträckor drabbas av sänkt hastighet, det handlar om sträckorna Nässjö-Alvesta, Alvesta-Älmhult och Älmhult-Hässleholm enligt rapporten.

Inom EU har svensk järnväg rekord i krånglande strömförsörjning.

Problemen med slitage, räls som spricker och växlar som går sönder och dåligt underhåll gör att mellan 14 och 19 sträckor fått sänkt hastighet de senaste åren. Och från och med nästa år kan rekordmånga sträckor drabbas, uppskattar Trafikverket i en rapport som SVT Nyheter tagit del av.

Även sträckan från Stockholm till Göteborg respektive Malmö med höghastighetståg kommer att drabbas.

Rälsen i på flera delar av södra och västra stambanan är i så dåligt skick att hastigheten för snabbtåg sänks från maxfarten 200 kilometer i timmen till 130 kilometer i timmen.

– När vi märker att det är slitet blir vi tvungna att sätta ned hastigheten för att det ska vara säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SVT.

Enligt den internationella järnvägsunionen UIC har svensk järnväg dessutom störst problem av alla EU-länder med strömförsörjningen, rapporterar Sydsvenskan. Kontaktledningarna håller inte den EU-standard som gäller sedan 2002.

– Svenska kontaktledningar är alldeles för klena för att leva upp till EU-normerna, säger järnvägsexperten Per Corshammar till tidningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".