"Jag tror reklamen påverkar ungdomars syn på alkohol"

Ungdomar översköljs med positiva alkoholbudskap i sociala medier, tv och tidningar. Ungdomens nykterhetsförbund tror att det påverkar ungdomars syn på alkohol.
Enligt en rapport som tagits fram på uppdrag av organisationen IQ nås barn och ungdomar mellan 15-24 år av alkoholreklam och budskap om alkohol i snitt 1120 gånger i månaden.
– Ser man en förebild som visar upp en bild sociala medier som innehåller alkohol så tycker man naturligtvis att det är en tuff grej och att man kanske kan uppleva det som förbilden gör, säger Emil Johansson från Ungdomens nykterhetsförbund Kronoberg.
Vad är risken med det då?
– Att ungdomar får en mer positiv bild av alkoholen än vad som är nyttigt. Riskmedvetandet blir mindre.
Hur borde det förändras tycker du?
– Det som händer i sociala medier är svårt att sätta regler, men kring reklam i tidningar och TV så tycker jag inte det är så mycket att snacka om. Varför ska alkoholreklam ens få finnas, säger Emil Johansson.