Till vänster syns filmens affisch, till höger sitter Rebecka Moding
Folkhälsoutvecklaren Rebecka Moding är väldigt nöjd med filmens effekter. Foto: Länge Leve och Sveriges Radio
Kronoberg

Påkostad actionfilm ska stoppa klamydia

Region Kronoberg: Vi ville ta ett nytt grepp
1:39 min

I ett försök att få fler ungdomar att testa sig för klamydia betalade Region Kronoberg 100 000 kronor till en reklambyrå, som gjorde en actionfilm om sjukdomen.

– Jag får nästan rysningar. Filmen har blivit en succé, säger Rebecka Moding, folkhälsoutvecklare på Region Kronoberg.

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen i Sverige. Region Kronoberg vill nu att fler ska få upp ögonen för deras tester som man kan göra själv hemma.

– Vi har haft egenprovtagning i många år men nu ville vi ta ett nytt grepp och marknadsföra det, säger Rebecka Moding. 

Många har hört av sig och vill kopiera filmen.

För att nå ut med budskapet har en reklambyrå gjort en film som regionen har betalat 100 000 kronor för. Rebecka Moding är väldigt nöjd med genomslaget.

– Många landsting och regioner har hört av sig och vill använda den i sina län. Det är jätteroligt, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".