Maria Johansson, Josefin Granrot och  Jessika Nilsson på Konsument Ljungby
Maria Johansson, Josefin Granrot och Jessika Nilsson på Konsument Ljungby Foto: Jocke Wallgren, Sveriges Radio

Ny rådgivning för konsumenter: "Vi satsar mer på det lokala"

Maria Johansson: Rådgivning passar inte alltid över telefon
3:06 min

2016 bröt sig flera kommuner, bland annat Växjö, ur samarbetet Konsument södra Småland. Nu är man igång med en egen tjänst – Konsument Ljungby.

– Vi har färre kommuner som vårt ansvar nu, men vi kan jobba bättre med dem. Vi har Ljungby, Markaryd, Älmhult, Lessebo, säger rådgivaren Maria Johansson.

Är det här en nystart?

– Det kan man säga! Vi har kört igång en ny organisation och satsar mer på det lokala, närmare och mer kvalitet.

Ni har drop-in på tisdagar, är det en del av det?

– Absolut, många människor behöver få komma till oss. Få sitta ner och sitta mittemot, visa sina avtal, berätta och förklara vad som har hänt. Det kan ju röra ärenden om allt från hantverkare till telefonförsäljare. Det passar inte alltid med telefon.

Men Växjöbor kan inte kontakta er längre?

– Nej, de är hänvisade till konsumentverkets tjänst som heter Hallå konsument, säger Maria Johansson.

En nyhet är att man numera också jobbar med budget- och skuldrådgivning, fast bara åt Ljungby och Älmhults kommuner. Det är Josefin Granrot som främst jobbar med det.

– De andra kommunerna har en egen budget- och skuldrådgivare som man kan vända sig till, säger Josefin Granrot.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".