En flicka i ett klassrum och Emma Lindeblad.
Emma Lindeblad är doktorand i psykologi. Foto: Fredrik Sandberg/TT och Linnéuniversitetet.
Kronoberg

Ny forskning: Barn med läs- och skrivsvårigheter mår inte sämre än andra

Emma Lindeblad om forskningen: Vi blev överraskade
1:46 min

Elever med läs- och skrivsvårigheter mår precis lika bra och har inte sämre självbild än andra barn och ungdomar i samma ålder. Det visar ny forskning från Linnéuniversitetet.

– Vi såg att de mådde lika bra som vilken annan elev som helst, och det var överraskande, säger Emma Lindeblad som är doktorand i psykologi.

Tidigare forskning har visat att elever med läs- och skrivsvårigheter mått sämre än andra barn, och en förklaring till den positiva utvecklingen kan vara att lärarna har ökad kunskap om läs och skrivsvårigheter. Dessutom finns det en större medvetenhet i samhället om de här problemen, menar Emma Lindeblad.

– När man har kunskap, har man också förståelse och då är det lättare att vara stöttande. 

Ungefär en av tjugo elever har läs och skrivsvårigheter, och att de nu mår bättre beror också på att tekniska hjälpmedel har blivit lättare att använda.

Genom att använda appar och få texter upplästa kan barnen ibland hoppa över tidsödande och jobbiga läsmoment. Det gör att eleverna kan ägna mer tid och kraft åt att ta till sig information och fakta. Det i sin tur ökar motivationen. Genom att skolarbetet blir lättare, blir det också mer tid över för kompisar och aktiviteter efter skoldagen.

– Många av de här eleverna har tidigare varit tvungna att bara plugga, säger Emma Lindeblad, doktorand i psykologi vid Linnéuniversitetet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".