Klassrum
Lars Pehrson/TT
Växjö

Ny metod skapar lugn i stökiga klassrum

Elevassistent: Det fungerar väldigt bra
1:15 min

På skolorna i centrala Växjö utbildas just nu personalen i metoden CPS som ska förebygga bråk och konflikter, och flera klassrum har redan blivit lugnare.

Metoden CPS (Collaborative Proactive Solutions) har utvecklats av den amerikanske barnpsykologen Ross W. Greenes och står för samarbete för problemlösning.

– Det är egentligen en samtalsmetod där personalen får lära sig hur de ska tala med eleverna om problem som uppstår och tillsammans hitta lösningar, säger psykologen Johanna Hellberg som är en av utbildarna.

Carina Björk jobbar som elevassistent på Ulriksbergsskolan och upplever att det har blivit lugnare i klassrummet sedan hon börjat använda sig av metoden.

– Jag tycker det fungerar väldigt bra. Många gånger räcker det med att lyssna på eleverna för att de själva ska komma till insikt med vad de vill ha löst. Då kan jag vara den som stöttar dem med rätt verktyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".