I bild Kjell och Ingegerd som håller i sin telefonlur
Kjell och Ingegerd Jeppson väntar på sin fasta telefoni. Foto: Lars-Peter Hielle/Sveriges Radio
Växjö

Äldre par känner sig lurade – säljaren tog bort deras telefonnummer

Ingegerd: Att de gör på detta jävla viset, de borde skämmas
1:49 min

En telefonförsäljare ringde upp Kjell och Ingegerd Jeppson som driver en handelsträdgård i Växjö. Helt plötsligt försvann deras telefonnummer och nu står de utan telefon inför julförsäljningen.

Det var i somras som Kjell Jeppson blev uppringd av en telefonförsäljare. Säljaren sa att bolaget som Kjell då var kund hos hade gått i konkurs och han skulle flytta över dem till ett nytt bolag. Kjell sa ja men förstod inte vad de hade gått med på.

– Jag sa ju helt enkelt att jag måste ha en telefon, vi har ju en firma, säger Kjell.

Kjell och Ingegerd är i 80-årsåldern och driver en handelsträdgård i Växjö. Ombudet som hjälper paret säger att säljaren inte har varit tillräckligt lyhörd för att de är gamla människor som inte alltid vet vad man faktiskt säger ja till.

Det som Kjell har gått med på är en mobil lösning och ett nytt telefonnummer. Men varken Kjell eller Ingegerd vill ha det.

Enligt Konsumentverket har mobiloperatören som tog över paret Jeppssons nummer fått över 100 anmälningar.

– I det här fallet har säljaren hållit sig inom lagens ramar men försäljningsmetoden kan ifrågasättas, säger Ludvig Isaksson som är expert på fakturabedrägerier på Förenade bolag.

Samtidigt har operatören visat sig samarbetsvillig. Paret Jeppsson ska bland annat få tillbaka sin fasta telefoni och till en lägre kostnad, enligt ombudet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".